Game: Fire Emblem

Fire Emblem heeft qua gevechtssysteem veel weg van Advance Wars. Je troepen bevinden zich op het slagveld, waarop jij neerkijkt vanuit het vogelperspectief. De manschappen worden weergegeven als icoontjes. De graphics van het slagveld zijn niet echt oogverblindend, maar wel functioneel. Door de simpelheid heb je in ieder geval een goed overzicht.

Het is de bedoeling dat je jouw leger op een zo tactisch mogelijke manier laat bewegen en aanvallen. Nadat je jouw troepen hebt verplaatst, is de tegenstander aan de beurt; het spel is dus turnbased. Het terrein heeft invloed op de prestaties van de manschappen. Commandeer je ze zich te verstoppen in een fort of in een donker bos, dan komt dit ten goede aan hun verdediging. Commandeer je ze om een vijand aan te vallen die zich op een berg verschanst heeft, dan zou het wel eens pijn kunnen gaan doen.

Het is van belang wie welke vijand aanvalt. Het vechtsysteem is namelijk gebaseerd op het rock-paper-scissorsprincipe. Zwaarden verslaan bijlen, bijlen verslaan speren, en speren verslaan zwaarden. Voor de magiegebruikers is er een soortgelijk systeem. Als je de keuze hebt laat je een zwaardvechter dus altijd een bijlzwaaier aanvallen, en niet een ruiter met een gevaarlijk uitziende speer.

Wanneer je een tegenstander aanvalt, of wanneer je wordt aangevallen, dan wordt er ingezoomd op de actie. Je kunt dan goed volgen of de aanval/verdediging gelukt is, en wat de schade is. Dit duurt meestal maar een paar seconden, wat wenselijk is omdat er in een gemiddelde veldslag tientallen gevechten plaatsvinden. Als je iedere keer naar dezelfde lange animatie moet kijken, dan gaat het al snel vervelen. De veldslag is afgelopen als er aan bepaalde condities voldaan is; denk hierbij aan het vernietigen van het gehele vijandelijke leger, het innemen van een vesting of een paar rondes stand houden tegen een vijandelijke aanval.

Je verliest een gevecht als bepaalde sleutelfiguren sterven. Er zijn een stuk of twee karakters die in leven moeten blijven, alle andere manschappen mogen wel dood gaan. In Fire Emblem geldt echter: dood is dood. Is iemand verslagen, dan zul je diegene voor de rest van het spel niet meer kunnen gebruiken. Je kunt dus niet iemand snel weer tot leven wekken met een Phoenix Down of een life-spreuk. Omdat iedere figuur een eigen naam, karakter en rol in het spel heeft, zul je niet snel verder gaan als iemand het loodje legt. Tot nu toe ben ik steeds opnieuw begonnen op het moment dat een van mijn karakters dood ging.

Om te voorkomen dat voor iedere combinatie van karakters een aparte verhaallijn moet worden geschreven, gaan karakters niet dood in het spel, maar trekken ze zich terug. Als ze deel moeten nemen aan een dialoog komen ze braaf opdraven. Ze zullen echter nooit meer voor je vechten. Karakters die je verliest tijdens de tutorial zijn overigens wel weer gewoon beschikbaar in het echte spel. Heb je dus in de tutorial je hele leger bijlmannen op een groep zwaardvechters afgestuurd, dan hoef je niet bang te zijn dat je voor eeuwig afscheid moet nemen.