DVD: De Zaak Alzheimer

In België was het een hele hype, de film heeft maar liefst 750.000 van onze Zuiderburen naar de bioscoop weten te lokken. Ter vergelijking, Van God Los trok in Nederland een kleine 200.000 bezoekers en De Tweeling een dikke 600.000 (Bron: NFC). De Zaak Alzheimer werd ook in Nederland in de bioscoop gebracht, maar zonder al te veel succes. Nu dus op DVD in de herkansing voor grote verkoopcijfers, als je de verpakking moet geloven. De DVD zit namelijk nog in een extra kartonnetje met reliëfdruk, wat het meer een collectorsitem maakt, dan gericht op een toekomst in de uitverkoopbak. Deze verpakking samen met de opmaak lijkt verdacht veel op de wijze waarop elke politiethriller uit Hollywood gekleed gaat.

Daarmee raak je de spijker op zijn kop. Deze film is een perfecte imitatie, zoals elke thriller uit dat genre aan elkaar verwant is. Dat kun je als kritiek beschouwen, maar ook als een pluim voor de maker. Waarom zou het alleenrecht voor gelijkwaardige politiethrillers in Hollywood liggen? Beter goed gepikt dat slecht verzonnen lijkt ook hier het motto. Een vleugje van een bekend verhaal, maar geen simpele kopie. Zoals ook in Memento gebeurt, schrijft de vergeetachtige Ledda (fantastisch gespeeld door Jan Decleir) alles wat hij moet onthouden op zijn arm. En zo kun je wel meer klassiekers herkennen, zoals Heat en Se7en, maar wel telkens in een ander jasje verpakt. Zo is uiteraard het politieduo lichtjes tegengesteld aan elkaar, de chef irritant en zoals de FBI in de clinch ligt met de politie, is het hier niets anders tussen de recherche en de rijkswacht. Er zijn echter wel degelijk typische Belgische trekjes te vinden in de film. Het draait voor een groot deel om kinderprostitutie, wat toch het nationale trauma van België is, dankzij ene Marc Dutroux, waar pas sinds kort een beetje rust in is gekomen met de rechtszaak. Het boek is al veel eerder geschreven trouwens en ook het verhaal in de film speelt enkele jaren gelden, wat voor enkele foutjes zorgt als USB, laptops en verkeerde blikjes cola. Ach.

Het verhaal is dus niet totaal onvoorspelbaar of origineel, zij het dat er een paar aparte wendingen inzitten. Ach, dat hoort gewoon bij dit type film. In plaats van een genre te omschrijven en daar opmerkingen bij te plaatsen, is het gevoel dat je bij de film hebt misschien wel veel nuttiger. De film boeit je van begin tot het einde op een paar stukjes na. Hij duurt namelijk nét te lang. Je hebt al het gevoel bij dit soort films dat je naar een verlengde aflevering van een televisieserie zit te kijken en dan is 2 uur gewoon te lang. Er zijn momenten dat de film zich gewoon net te traag voorsleept, al is het positief te noemen dat het eens een keer niet in het begin van de film gebeurt. Dat begin lijkt eerst los te staan van de film, een opzetje voor een later thema, zoals wel vaker gebeurt in een krimi. Waarom niet gewoon op het moment in het verhaal als dat thema ter sprake komt, bij wijze van flashback? Scheelt veel voor de mensen met een slecht geheugen. Iets waar Ledda ook last van heeft, wat wonderschoon in beeld gebracht wordt door mysterieuze beeldfragmenten. De film draait om Ledda en wordt volledig gedragen door zijn vertolker. Elke scène met Jan Decleir zit vol spanning. Hij ís het middelpunt, als een magneet wordt elke blik naar zijn personage toe getrokken. Ach, het duo rechercheurs wordt ook niet slecht gespeeld, maar zelfs de superrol van Koen de Bouw verbleekt bij Decleir. Met name de scène in de geblindeerde BMW, simpel maar o zo spannend, geeft zonder attributen weer waartoe de acteur in staat is.

Samengevat: Een standaard Hollywood politiethriller met goed camerawerk en enkele visuele hoogstandjes. Deze film doet zeker niet onder voor enkele van bekendere Amerikaanse broertjes, wat dat betreft is het zeker een tip voor aanschaf. Je hoeft deze keer geen concessies te doen qua kwaliteit als je een keer wat anders wilt. Jammer dat de DVD eerst een promotiepraatje houdt voor een eerdere film Zaman, Aspe, Flikken en Windkracht 10. De extra’s op de DVD zijn eigenlijk het rijtje wat gewoon hoort bij een goede DVD. Buiten de verplichte bioscooptrailer, is er een Behind the scenes (Waarom niet gewoon Achter de Schermen), wat extra informatie over de personages, een opnamedagboek, beelden van de wereldpremière in Gent en audiocommentaar van de regisseur Erik van Looy en Koen de Bouw. Dit laatste is gewoon vermakelijk. Niet alleen om het Belgische taaltje, maar ook om de openheid. Foutjes en mislukkingen, je komt het gewoon allemaal te weten. De Behind The Scenes en het opnamedagboek zijn wat chaotisch en hadden misschien beter gecombineerd kunnen worden tot een minidocumentaire. Eigenlijk vallen de extra's dus een beetje tegen, maar de verpakking en de film zelf maken dat meer dan goed!

DetailsBelgië, 120 minuten
GenreThriller
RegieErik van Looy