Theater Review: Picnic van Vis a vis

Na de 'picnic-bordjes' gevolgd te hebben vanaf het IJveer kwamen we aan op een soort festivalterrein. Op een terras van stro was een eet- en drinkgelegeheid gemaakt en de onontbeerlijke mobiele toiletkeet was ook aanwezig. Meisjes liepen rond met tassen vol poncho's. "Als het niet regent kunt u na afloop uw poncho weer inleveren en uw geld terugkrijgen." Wij zijn echter optimistisch en gaan er vanuit dat het bij een beetje nevel zal blijven.

En dan het dilemma: Eerst 'frontstage' of eerst 'backstage'? Voor allebei is iets te zeggen: Als je eerst het daadwerkelijke stuk ziet, weet je beter wat er achter de schermen gebeurt. Maar de puzzelstukjes vallen ook zeker wel in elkaar als je het in de andere volgorde ziet. Achteraf weet ik dat je backstage een aantal keren op het verkeerde been gezet wordt als je het frontstage gedeelte nog niet gezien hebt. Andersom is het ook zo dat je in verwarring gebracht wordt als je backstage als laatste ziet. Wij kozen ervoor om als eerste het picknickende echtpaar, dus het frontstage gedeelte, te gaan zien.

Op de laatste vakantiedag ruimen de twee mensen hun camper op, eten nog wat en doen de afwas als de rust verstoord wordt door een gewonde voorbijganger. Met een mes in zijn rug strompelt hij naar de picknicktafel en het echtpaar raakt licht in paniek als ze bijna niet kunnen vertrekken zonder hun geliefde tafellaken. Maar wat heeft de man in de koffer die hij bij zich draagt? De verwikkelingen die volgen, leveren hilarische scènes op.

Aan de andere kant van het podium speelt zich heel iets anders af. Hier zie je de acteurs die zich voorbereiden op hun rollen en technici die de special effects in goede banen proberen te leiden. Bijna alles gaat echter mis, waardoor hetgeen aan de andere kant gebeurt een aaneenschakeling van toevalligheden lijkt te zijn. Acrobatische toeren worden uitgehaald om indruk te maken op een van de vrouwelijke actrices en dat lijkt een van de acteurs ook te lukken. Iedereen rent op en af en kleedt zich in razend tempo om. De ene grappige situatie wordt na de andere gecreëerd.

Behalve dat het allemaal erg grappig is, is de prestatie die de crew van Vis a Vis neerzet ook nog eens bijzonder knap. Zes dagen per week, twee keer per avond een voorstelling spelen is niet niks. Maar dat is er niet aan af te zien. De timing in de voorstelling is wonderbaarlijk goed en ook daar is mee gespeeld. Het decor is ook erg mooi, en na afloop mag je als toeschouwer de boel ook nog eens van dichtbij bekijken om te proberen te ontdekken hoe het nou echt in elkaar zat. Picnic blijft de hele voorstelling door verrassen. Aan beide kanten is het een bijzonder stukje grappig theater. En dat alles zonder tekst. Petje af!

Het was dus leuk! Picnic is zeker een aanrader als je nog een mooie zomeravond te vullen hebt. Kaartjes zijn in het weekend helaas wel ¤20 (door de week ¤17,50), en ook de wijn is aan de dure kant. Maar uiteindelijk heb je met twee voorstellingen in één wel waar voor je geld.

Picnic is nog t/m 21 augustus te zien op de NSDM Werf in Amsterdam. Daarna is de voorstelling nog te zien in Bussum en Eindhoven. Kijk voor meer informatie op de website van Vis a vis

De foto's bij deze review zijn gemaakt door Joep Lennarts