Theater Review: Lost Chord Radio

JONGHOLLANDIA
JONGHOLLANDIA is sinds seizoen 2001-2002 een acteurscollectief dat autonoom voorstellingen maakt onder de vleugels van ZT Hollandia: "We willen theater maken op locatie en niet in theaters omdat we onze voorstellingen zo in een maatschappelijk kader kunnen plaatsen. Door theater in de maatschappij te plaatsen, confronteren we het publiek met de realiteit. Zo ontstaat er een vervreemding; mensen komen bij elkaar op een plek die normaal geen theatrale context heeft. Mensen die normaal niet naar theaters gaan, komen volgens ons sneller kijken omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat er in hun buurt gebeurt. Daarom proberen we inhoud, locatie en publiek aan elkaar te koppelen." Als JONGHOLLANDIA maken de acteurs twee voorstellingen per seizoen bij ZT Hollandia. Daarnaast zijn zij freelance acteur in Nederland en België.

Dit seizoen speelde JONGHOLLANDIA in het uitgaansgebied van Eindhoven in een club Eindhoven de gekste. Deze voorstelling ging over 'de onmaatschappelijken', mensen die niet kunnen meekomen in deze complexe maatschappij. De voorstelling is erg goed ontvangen door pers en publiek. De voorstelling was een dag na de première helemaal uitverkocht! In het seizoen 2001-2002 maakte JONGHOLLANDIA De Magical Brabant Mystery Tour en Pixels [de geestdriftige moed der elementen].

In het seizoen 2003-2004 maakt JONGHOLLANDIA de locatieproductie met de werktitel Een randstedelijk locatie 2-luik. In zes maanden tijd worden twee voorstellingen over urbaniteiten gemaakt en worden deze voorstellingen in mei 2004 samengesmolten tot één grote locatieproductie.

KOPNA KOPNA
De muziek van Kopna Kopna, tricky, funky en direct, wordt gekarakteriseerd door spectaculaire drum, variatie en harde, onverwachte overgangen. Kopna Kopna maakt onconventionele en verrassende arrangementen, met het doel een nieuwe richting te geven aan de popmuziek Deze opkomende band, bestaande uit vijf leden, krijgt het publiek telkens weer plat met hun unieke eigen stijl van popmuziek.

De Volkskrant schreef vorig jaar het volgende over de band: "Weerbarstige songs waarin het concept van couplet-refrein-couplet naar de vuilnishoop werd verwezen ten gunste van dwarspaden en hoekige artpop. Muziek die bij menigeen verbazing deed overgaan in bewondering."

Alle bandleden hebben gestudeerd aan het Conservatorium en de Kunstacademie in Den Haag. Inmiddels hebben zij ervaring op poppodia en in theatervoorstellingen (ZT Hollandia, 't Barre Land, De Appel, Toneelgroep Amsterdam).

Onlangs werd de band genomineerd voor de Essent Awards. Halverwege september 2003 komt hun debuut cd uit. De cd is opgenomen in Duffel (Antwerpen) en mede geïnspireerd op de verschillende interdisciplinaire artistieke projecten waaraan de muzikanten verbonden zijn.