CD Review: Dream Soldier - Des'ree

Des'ree heeft in haar carrière wereldwijd al ruim vijf miljoen albums verkocht en diverse Brit Awards, twee Ivor Novello Awards en een World Music Award gewonnen. Ze heeft in elk land hits gescoord en keert nu terug met de nieuwe single It's Ok en het album Dream Soldier.

Het nieuwe materiaal werd de afgelopen vier jaar geschreven en kwam op verschillende manieren tot stand. Des'ree vertelt: "De manieren waarop ik een nummer schrijf verschillen sterk. Meestal schrijf ik een stukje tekst of melodie en bouw daarop verder. Soms ben ik een paar regels uren in mijn huis aan het zingen voordat het zich ontwikkelt tot een nummer en soms werk ik samen met muzikanten en onstaat op die manier een nummer. De ideeën komen meestal ineens bij me boven drijven. Daarom heb ik altijd een memorecorder bij me, want ideeën komen op de raarste tijdstippen en de meest onverwachte momenten. Something Special bijvoorbeeld ontstond tijdens een koffiepauze. Ik zat met een van mijn bandleden aan het zwembad. Hij speelde iets op zijn gitaar en ik kreeg de tekst 'Recorded just in case / The challenges we face / To make a little space / I think we need more bass' in mijn hoofd. It's Ok schreef ik toen ik kwaad was. Ik voelde me ergens niet goed over en binnen een dag was dit nummer een feit."

Geïnspireerd door jazz-, reggae-, calypso- en gospelalbums van haar ouders besloot Des'ree op veertienjarig leeftijd haar leven aan muziek te wijden. Negen jaar later lag haar eerste demo bij Sony Music. De cassette bevatte o.a. het nummer Feel So High en dat werd vrij snel de eerste grote hit voor Des'ree. Opvallend detail: tussen de demo en de singlerelease zat twaalf weken en dat is nog steeds een record binnen Sony Music. Het succes van Feel So High en het debuutalbum Mind Adventures maakten van Des'ree een ster en het titelnummer van haar tweede album, You Gotta Be, zorgde voor de status van superster. You Gotta Be werd wereldwijd een gigantische hit en verbleef ruim twintig maanden in de Amerikaanse singelijst. In Engeland werd You Gotta Be zelfs twee keer opnieuw uitgebracht. Net als de originele versie haalden ook de twee geremixte singles met groot gemak de Top 20. Bovendien droeg Des'ree ook nog nummers aan voor de films Clockers, Set It Off en Romeo And Juliet. Haar derde album Supernatural verscheen in '98 en dat album groeide uit tot Des'ree's succesvolste album tot nu toe. Met name door de gigantische hit Life.