Dossier: Het huwelijk

Bij het ‘hét huwelijk’ zal er in Amsterdam niet alleen oranjevreugde en maximania te vinden zijn. Er bestaat ook nog een tegengeluid, georganiseerd door het Comité Het Witte Plein. Tegenstanders en critici van de monarchie zullen daar een alternatief programma houden.

Het comité bestaat niet alleen uit republikeinse organisaties, er zijn ook groepen bij aangesloten die de monarchie willen omvormen opdat het beter past in een democratie. De organisatie wil laten merken dat niet iedereen zo trots is op het Nederlandse koningshuis. “Niet iedereen is onder de indruk van het publieke optreden van de Oranjes en het charmeoffensief van de wuivende en glimlachende Màxima” aldus het comité”.

Tijdens de politiek-culturele manifestatie zullen onder andere cabaretiers, muzikanten, bands en dichters antwoord proberen te geven op een aantal vragen. Ze vragen zich af waarom het koningshuis jaarlijks (belastingvrij) enkele miljoenen van de staat ontvangt, terwijl zij een eigen vermogen van miljarden hebben. Verder hekelen ze de koninklijke priviliges rondom de hofjacht, de snelle naturalistaie van Màxima en de banden die het koninkshuis heeft met “regeringsleiders met een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten.”

Het is ook de bedoeling dat om 13.10 precies, zodra de gouden koets in zicht is, er tien minuten massaal lawaai gemaakt zal worden met potten, pannen en deksels. “Op 2-2-2 vinden er overal ter wereld solidariteitsacties plaats met het arme Argentijnse volk. Directe aanleiding is de bijeenkomst van rijken en machtigen der aarde tijdens de World Economic Forum in New York. Het is de bedoeling dat in tal van wereldsteden mensen in georganiseerd verband de straat op gaan om een lawaai van jewelste te produceren.”

De manifestatie gaat plaatsvinden op het Koningsplein, en niet op het Spui, waar de actievoerders eerst wilden neerstrijken. Burgemeester Cohen van Amsterdam verbood de demonstratie daar omdat het plein al vol zou staan.

De manifestatie zal te volgen zijn via IndyMedia en Oranje.nu

Nieuws over het Witte Plein op FOK!:
01-02-02 Geen beledigende leuzen op huwelijksdag