Red Dead Redemption



Het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat Red Dead Revolver op de toenmalige consoles verscheen, op 15 juni 2004 kwam de game uit op de Xbox en PlayStation 2. De game werd niet heel erg enthousiast ontvangen door onze crew, vooral de slechte AI en het kleurloze thema waren de doorslag om de game te beoordelen met een 64%. Nu vijf jaar later komt Rockstar Games met een sequel die we begin volgend jaar kunnen verwachten op de Xbox 360 en PlayStation 3. Zoals je al kon lezen in onze Bioshock 2 preview zijn Morthill en ik naar Rockstar in Breda afgereisd om ook Red Dead Remption te checken. Helaas mochten we de controller niet zelf in handen houden, maar we hebben toch een goed beeld kunnen krijgen hoe de game er ongeveer uit gaat zien.

Red Dead Redemption speelt zich af rond de voormalig outlaw John Marston. Deze meneer heeft zijn slechte verleden achter zich gelaten en leeft nu om andere outlaws, waaronder zijn eigen oude partners, te vinden en te vangen. De game hanteert net als de GTA-franchise een open-world systeem. Je kunt de hoofdlijn van het verhaal volgen, maar zoals we van Rockstar gewend zijn is er veel meer te doen. Je omgeving zal vooral bestaan uit prairies en steden waar je met je trouwe ros doorheen kunt galopperen. Onderweg kom je verschillende soorten mini-missies tegen. Zo kwamen we in deze hands-off sessie een executie van een persoon tegen, deze keer liepen we er voorbij, maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen om je erin te mengen en dit heeft natuurlijk zo zijn consequenties. Daarnaast kun je onderweg ook op dieren jagen om wat geld te verdienen. We kwamen onder andere prairiehonden en konijnen tegen, in de volledige versie zal er een flinke hoeveelheid verschillende dieren te vinden zijn in de game. De een zeldzamer en waardevoller dan de ander. Ook kun je met behulp van geheime schatkaarten op zoek gaan naar verborgen schatten die je moet vinden door goed naar je omgeving en de schatkaarten te kijken.

In de verschillende stadjes, verspreid over drie gedeeltes; West Elizabeth, New Austin en het Mexicaanse Nuevo Paraiso, vinden we onder andere een markt waar je wat spulletjes kunt kopen. Wat hier precies gekocht kan worden kregen we niet te zien, maar waarschijnlijk zijn dit dingen als wapens en ammunitie. De dag- en nachtcyclus die in de game is verwerkt is in deze stadjes het duidelijkst. Zo zal de markt \'s nachts weg zijn en zul je in het lokale barretje mensen vinden. Tevens kun je in de nacht in deze bars wat gokspelletjes spelen als Blackjack en Poker om wat extra zakcenten te verdienen, of te verliezen. Buiten de bar vonden we ook een wanted poster op de muur welke ons naar een van de bad guys leidde. Uiteraard werd deze meneer goed beschermd door zijn kameraden. Het zal behoorlijk lastig zijn om deze criminelen levend te vangen. Vang je ze levend, dan krijg je hier een hogere beloning voor dan wanneer je ze doodt.

Verder vinden we in de game missies à la GTA. Je begeeft je eerst op een bepaalde plek waar een van je contacten zich bevindt, vervolgens wordt je missie uitgelegd en ga je op pad. In de missie die wij tegenkwamen gingen we samen met een van Johns maten op pad om een dorpje van bad guys te ontdoen. Net als in Red Dead Revolver vinden we in deze game ook weer de ‘ Dead Eye’ terug. Dit is een soort bullet-time waarin je met vertraagde tijd verschillende vijanden kunt taggen, vervolgens zal John ze een voor een afknallen. Tijdens het veiligstellen van dit dorp werden we ook van buiten lastig gevallen. Hiervoor vonden we bovenop de muur die om de stad stond wat kanonnen die we konden gebruiken om aankomende paarden om te leggen. Een behoorlijk grof gezicht, maar stiekem best tof. Als je uitgespeeld bent bouw je in de prairie je kamp op waar je paard en jij kunnen uitrusten. Met een bijbehorend kampvuurtje heeft dit verschillende positieve invloeden op je character. Er zijn ook upgrades voor deze kampjes beschikbaar zodat je bijvoorbeeld een luxe tentje bij je kampvuurtje hebt staan. Dit heeft allemaal extra positieve invloed op je character.

Het lijkt erop dat Red Dead Redemption een game gaat worden waar we flink wat uurtjes mee zoet kunnen zijn. Er is veel te doen, en wat er te doen is zag er behoorlijk tof uit. De omgevingen en met name de lichteffecten zagen er goed uit en ook geluidstechnisch leek het prima in orde. Hier en daar liep het nog niet helemaal soepel en zagen we nog wat bugjes in de game, maar aangezien dit een aardig vroege versie is gaan we ervan uit dat dit er allemaal uitgepoetst gaat worden. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik zelf de controle over John in mijn eigen handen heb. Vanaf 30 april 2010 mogen we met deze game aan de slag.