Reisorganisaties sjoemelen met tarieven - 83% van aanbiedingen niet realistisch

Reisorganisaties misleiden klanten op grote schaal met onbereikbare aanbiedingen, aldus de Consumentenbond. Uit onderzoek onder driehonderd reizen van twaalf aanbieders bleek 83% niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. Onvermijdbare kosten zoals toeristenbelasting en boekingskosten worden vaak niet vermeld in de aanbieding, waardoor de prijs tijdens het boeken flink stijgt. De Consumentenbond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in te grijpen.

Enkele voorbeelden van misleidende aanbiedingen zijn D-reizen, die een vakantie voor twee personen naar Cyprus adverteerde voor 450 euro, maar uiteindelijk het dubbele bedrag vroeg. De VakantieDiscounter liet de prijs voor een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken exploderen van 286 naar 3520 euro. Stip Reizen bood een Fly & Drive Andalusië aan zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen.

Reisbranchevereniging ANVR stelt dat reisorganisaties druk bezig zijn hun prijzen aan te passen om vanaf 1 april te voldoen aan geldende regels voor prijstransparantie. De ACM benadrukt echter dat er geen nieuwe regels gelden vanaf april, waardoor reisorganisaties ook de afgelopen maanden al transparant hadden moeten zijn over hun prijzen. In april staat een grote controle door de ACM gepland.