'Google promoot nepnieuws'

Google heeft het afgelopen jaar zijn zoekalgoritme aangepast, zodat items waarop vaak is geklikt hoger in de resultaten verschijnen. Daardoor zou nepnieuws vaker hoger staan dan echt nieuws, aldus verschillende bronnen tegen Business Insider.

De site merkte al eerder op dat nepitems door Googles autocomplete werden gesuggereerd, bijvoorbeeld dat Michelle Obama een man zou zijn. Nu zou blijken dat de populariteit van nepnieuws niet enkel op Facebook kan worden afgeschoven. Van dat laatste bedrijf werd vermoed dat het een grote rol speelde in de beeldvorming bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Volgens zoekmachine-experts geeft Google niet graag toe dat de zogeheten click through rate een factor is bij het bepalen van de plek die een item op de resultaatpagina krijgt. Tests zouden echter uitwijzen dat dit wel degelijk het geval is.

Dat zou er onder meer toe leiden dat maanden nadat een verhaal is ontmaskerd, het nog steeds hoger kan scoren dan pagina's die aantonen dat het nep is.

Business Insider nam de proef op de som en zag dat een item over een bevel door Barack Obama suggereerde dat de president het volkslied wilde verbieden. Ook een item dat Hillary Clinton wapens aan IS verkocht eindigde hoger dan de ontkrachting van dat verhaal.

Volgens zoekmarketeer Larry Kim is het in juni uitgerolde zelflerende algoritme RankBrain de boosdoener. Dat probeert userquery's te interpreteren om pagina's in de resultaten mee te nemen die misschien niet precies de zoektermen van de gebruiker bevatten. RankBrain moet Googles zoekmachine makkelijker en intuitiever maken.

'Google promoot nepnieuws'
'Google promoot nepnieuws' (Foto: BuzzT)