Voorbeschouwing 24 heures du Mans 2016

Menig racefan kijkt al een tijdje uit naar komend weekend, en dan niet door dat raceje door de veel te krappe straten van Baku, maar door de 84e editie van de 24 uur van Le Mans die zaterdag om 15 uur van start zal gaan. Net zoals vorig jaar zullen opnieuw Porsche, Audi en Toyota de grootste kanshebbers voor de eindoverwinning zijn. Porsche zal helaas niet deelnemen met de winnaar van vorig jaar door geldproblemen en ook Audi rijdt deze editie met een auto minder. Toch zal het spectakel er niet minder om worden, want de drie fabrieksteams zitten enorm dicht bij elkaar.

Nico Hülkenberg won vorig jaar samen met Earl Bamber en Nick Tandy
Nico Hülkenberg won vorig jaar samen met Earl Bamber en Nick Tandy

De klassen

Net zoals voorgaande jaren is het deelnemersveld opgedeeld in vier verschillende klassen: de LMP1, de LMP2, de LM GTE Pro en de LM GTE Am. De LMP-wagens zijn te herkennen aan de witte koplampen en rode of blauwe nummers, de GTE-wagens aan de gele koplampen en groene of oranje nummers.

De LMP1 is de technisch meest geavanceerde klasse van het deelnemersveld. Alle fabrieksteams moeten met een hybride systeem dat maximaal 8MJ oplevert rijden, de zelfstandige teams rijden met een traditionele verbrandingsmotor van maximaal 5500cm. Het minimale gewicht van de wagens is 875 kg voor de hybrides en 855 kg voor de niet-hybrides. Verder geldt er voor beide motors een maximale tankinhoud van 62,5 liter (of 67,4 voor niet-hybrides) voor de benzines en 49,9 liter (of 53,7 voor niet-hybrides) voor de diesels.

De LMP2 is een goedkopere variant van de LMP1, waar ook kleinere teams aan deel kunnen nemen. De teams kopen een wagen van een onafhankelijke leverancier, waarbij de verkoopprijs niet boven de € 463.500 mag komen. Ieder team moet ten minste één coureur met een zilver-licentie of een brons-licentie opstellen. Voor de andere twee plekken geldt geen beperking.

In de GTE Pro-klasse komen de meest getalenteerde GT coureurs ter wereld samen. In de klasse rijden ondermeer grote teams zoals Aston Martin, Porsche, Ferrari en sinds dit jaar ook Ford. De wagens zijn net zoals in de GTE Am-klasse gebaseerd op de normale sportwagens die ook op de openbare weg mogen rijden. De GTE Am-klasse verschilt ook op andere punten nauwlijks van de GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat elk team maximaal één coureur met een gouden of platina licentie en daarnaast maximaal één coureur met een zilveren licentie mag inschrijven. Ook moeten deze wagens minimaal een jaar oud zijn.

Een bijzondere inschrijving is die van de #84 LMP2 van Oak Racing. Hierin rijdt Frederic Sausset, een coureur die beide armen en benen moest laten amputeren na een infectie. Meer informatie is hier te vinden.

Een groot deel van het LMP2-veld in de schemering
Een groot deel van het LMP2-veld in de schemering

Deelnemers

Bekende rijders in de LMP1 zijn Mark Webber (#1 Porsche), Sébastien Buemi (#5 Toyota) en Kamui Kobayashi (#6 Toyota). Namens Nederland komen Giedo van der Garde (#38 Gibson), Jeroen Blekemolen (#48 Oreca), Nick de Bruijn (#33 Oreca) en Ho-Pin Tung (#35 Alpine) in de LMP2 in actie.

Een compleet overzicht is te vinden op de website van de organisatie, en de onmisbare door commentators geliefde spottersguide is op spotterguide.com te vinden.

Tijdschema

Woensdag 15 juni  
16:00-20:00 Vrije training
22:00-0:00 Eerste kwalificatie
Donderdag 16 juni  
19:00-21:00 Tweede kwalificatie
22:00-0:00 Derde kwalificatie
Zaterdag 18 juni  
15:00 Start 24 uur van le Mans

Waar te kijken?

De meeste sessies zullen (gedeeltelijk) uitgezonden worden door Eurosport. De race zelf is in zijn geheel te bekijken op RTL7 en ook Eurosport zendt bijna de complete race uit. Naarmate de race dichterbij komt, zullen er meerdere onboard streams bekend worden gemaakt. Hou voor een overzicht goed het forum in de gaten, daar zullen deze streams ook in de openingspost worden verwerkt.

Een aanrader is natuurlijk de WEC-reeks op ons forum, maar ook hier op FOK!Sport zal er elk uur een update geplaatst worden. Zo mis je niks van de actie.