Pirelli: "Meer testdagen en snellere banden"

Als de World Motor Sport Council van de FIA het goedkeurt zal Pirelli tot en met 2019 de bandenleverancier in de Formule 1 blijven. De Italianen willen een grote rol spelen in een meer aantrekkelijke Formule 1 door snellere banden te leveren, maar dan moet er wel getest kunnen worden.

Dit laatste was een van de voorwaarden om het contract te verlengen, zo liet Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery aan Motorsport weten. De F1-teams waren hier eerst huiverig voor. "We hebben nu de garantie dat er getest gaat worden." Hierdoor kan het bedrijf naar eigen zeggen haar werk goed doen en investeringen plegen.

Met het oog op 2017 als de bolides vijf seconden per ronde sneller moeten worden is dit belangrijk. Pirelli wil haar bijdrage leveren door met rubber te komen dat twee tot drie seconden per ronde sneller is, maar tegelijkertijd wel behoorlijk slijt, zodat er twee tot drie stops per wedstrijd nodig zijn. De banden worden naar verwachting een stuk breder. De voorband zou van 24 naar dertig centimeter gaan en de achterbanden van 32,5 naar veertig centimenter. De velgmaat blijft dertien inch.

Veel, zoals het aantal testdagen dat er op de rol staat, is nog niet bekend. "We weten nog niet precies hoe de regels voor 2017 eruit komen te zien en met wat voor soort auto we onze 2017-banden kunnen testen. Dat er getest moet worden - en de huidige Formule 1-coureurs dat moeten doen - begrijpen ze inmiddels echter binnen de Formule 1 en er is dan ook ingestemd met het idee."