Eurocare: "Te veel alcohol in Formule 1"

De Formule 1 maakt extreem veel reclame voor alcohol. Dat staat in een rapport van Eurocare, een Europees verbond van private welzijnsorganisaties.

"Er is in de Formule 1 weinig verantwoordelijkheidsbesef als het gaat om alcohol. Dat mag je afleiden uit het feit dat er iedere vijf seconden een advertentie over alcohol door het beeldscherm schiet. We roepen de leidinggevenden in de Formule 1 op een eind te maken aan deze sponsordeals", aldus Eurocare, dat vorig jaar heeft geturfd bij de Grand Prix van Monaco.

De koningsklasse zendt ook een dubieus signaal af met al die reclames over alcohol, meent Eurocare, want de Formule 1 voert ook campagnes voor meer veiligheid op de weg. "Hier is sprake van een gevaarlijke cocktail."

Drie teams in de Formule 1 maken reclame voor alcohol op hun bolides: Williams (Martini), McLaren (Johnnie Walker) en Force India (Smirnoff en King Fisher). Whiskymerk Johnnie Walker is ook prominent aanwezig op de reclameborden langs het circuit van Monaco.