"Next-gen games kosten twee keer zoveel"

Ontwikkelaars die volledig gebruik willen maken van de capaciteiten van de next-gen consoles moeten veel meer geld uitgeven. Enkele ontwikkelaars die bezig zijn met Durango, de codenaam van de next-gen Xbox, melden dat ze alleen al voor de models en textures het budget moeten verdubbelen.

Niet alleen de nieuwe Xbox zal duurder worden om voor te ontwikkelen, ook de ontwikkelingskosten voor de Wii U en PlayStation 4 zullen sterk stijgen. De kosten voor de Wii U zullen bijvoorbeeld stijgen doordat ontwikkelaars meer tijd besteden aan het implementeren van manieren om de tablet-controller te gebruiken.

Analisten verwachten dat uitgevers en ontwikkelaars andere manieren zullen zoeken om geld te verdienen. Het is nu al moeilijk om winst te behalen op games, en met twee keer zo hoge kosten lijkt dat nog moeilijker te worden. Er zou bijvoorbeeld meer DLC kunnen komen, meer abonnementen zoals Call of Duty Elite, of meer cross-platform mogelijkheden. Games waarvan uitgevers niet zeker weten of ze wel winst zullen opleveren zullen minder snel gemaakt worden.

Wel komen er meer kansen voor indie-ontwikkelaars, met dank aan mobiele apps en casual-games zoals die op Facebook. Will Wright, de bedenker van SimCity en De Sims, vertelde ook dat een groepje vrienden sneller leuke en gekke games zullen maken dan een grote studio die zich alleen maar richt op AAA-games.