Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

De concurrenten van de NS moeten ook een kans krijgen om op het hoofdrailnet te rijden. De Tweede Kamer neigt ernaar de nieuwe concessie, die van 2015 tot 2030 loopt, onderhands aan de NS te gunnen. Daarvoor waarschuwen Arriva, Connexxion en Veolia maandag in een open brief in NRC Next.

Zij wijzen erop dat reizigers op regionale lijnen hogere rapportcijfers geven sinds zij die hebben overgenomen. Ook zouden die verbindingen sinds de overname meer worden gebruikt, terwijl de regionale lijnen die de NS beheert steeds minder worden gebruikt.

"Wat met de regionale lijnen kan, kan ook met delen van het hoofdrailnet", stellen de vervoerders. "Aanbesteden, opdat de samenleving voor hetzelfde geld beter vervoer en dus meer reizigers krijgt."

De NS zou van twee walletjes eten door in Nederland aanbesteding tegen te houden en tegelijkertijd mee te bieden op spoornetten in Duitsland en Groot-Brittannië. Ook biedt het met dochterbedrijven mee op het busvervoer in Nederland. "Maar wij mogen niet bieden op de NS-concessie. Dat is unfair."

De vervoerders hoeven niet meteen alle intercity's over te nemen. "Maar we willen wel delen van het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld alle stoptreinen in bepaalde proefgebieden." Ze wijzen op de Valleilijn die in Ede en Amersfoort eindigt. "De reizigers willen graag zonder overstap van Ede naar Arnhem reizen. Waarom mag dat niet?"