Voorbeschouwing Grand Prix van Italië

Komend weekend staat op Monza de laatste race van het Europese Formule 1-seizoen op het programma: de Grand Prix van Italië. Ferrari wil op het thuiscircuit altijd vlammen en om dit jaar nog mee te doen in de titelstrijd moeten de coureurs van de renstal uit Maranello een dubbelzege gaan boeken. Zal het ze lukken, of komt McLaren net zo sterk als in België voor de dag? Kunnen de Red Bull rijders de druk aan en kunnen Renault en Force India weer meedoen tussen de toppers? We weten het zondagmiddag.

Het Autodromo Nazionale di Monza is één van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. De in 1922 geopende baan bestond uit een normaal circuit en een komgedeelte. Van het laatste deel zijn nog resten terug te vinden, maar deze worden niet meer voor het racen gebruikt. Voor de Formule 1-motoren is deze baan de zwaarste van de kalender omdat er het grootste deel van de ronde volgas wordt gereden. De snelheden liggen er hoog en de downforce is laag.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.793 km
Aantal ronden: 53
Totale lengte: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 (R. Barrichello - Ferrari F2004, 2004)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 182
2 Mark Webber Red Bull Racing 179
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing 151
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 147
5 Fernando Alonso Ferrari 141
6 Felipe Massa Ferrari 109
7 Robert Kubica Renault 104
8 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 102
9 Adrian Sutil Force India F1 45
10 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 44
11 Rubens Barrichello Williams 30
12 Kamui Kobayashi Sauber 21
13 Vitaly Petrov Renault 19
14 Vitantonio Liuzzi Force India F1 13
15 Nico Hulkenberg Williams 10
16 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
17 Pedro de la Rosa Sauber 6
18 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
19 Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20 Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21 Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22 Jarno Trulli Lotus F1 0
23 Timo Glock Virgin Racing 0
24 Bruno Senna HRT F1 Team 0
25 Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull Racing 330
2 McLaren-Mercedes 329
3 Ferrari 250
4 Mercedes Grand Prix 146
5 Renault 123
6 Force India F1 58
7 Williams 40
8 Sauber 27
9 Scuderia Toro Rosso 10
10 Lotus F1 0
11 HRT F1 Team 0
12 Virgin Racing 0


Autodromo Nazionale di Monza ademt autosporthistorie en dat is overal te zien. Een groot deel van de oude kombaan is nog aanwezig, maar daar komt de Formule 1 sinds het dodelijk ongeval van Wolfgang von Trips waarbij ook veertien toeschouwers in 1961 omkwamen niet meer. Maar ook zonder de kombaan blijft het circuit gevaarlijk, zoals het dodelijk ongeval van Jochen Rindt in 1970 bewees.

Ferrari is traditioneel sterk op het thuiscircuit en gesteund door de tienduizenden tifosi reed het team uit Maranello al achttien maal naar de overwinning. De overwinning die de meeste indruk heeft gemaakt is die uit 2004. Juan Pablo Montoya had de snelste bolide en zette met de Williams in het tweede deel van de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van ruim 262 kilometer per uur de snelste ronde met een Formule 1-auto ooit neer. Toch was het Rubens Barrichello die voor Ferrari de poleposition pakte.

De Braziliaan viel evenwel in de beginfase van de race ver terug omdat het Italiaanse team het verkeerde rubber had gekozen. Teamgenoot Michael Schumacher spinde, maar dankzij snelste ronde na snelste ronde reden de scharlakenrode bolides alsnog naar een dubbelzege.

Twee jaar geleden was het in Monza een regenachtig weekend en had Ferrari de grootste moeite om vooruit te komen. Dit had niet Toro Rosso-rijder Sebastian Vettel. De Duitser reed zich naar een verrassende poleposition voor Heikki Kovalainen en Mark Webber. Nog groter was de verrassing dat hij de race eenvoudig wist te winnen en hiermee de jongste coureur ooit werd die in de F1 een zege boekte.

In 2009 reed Lewis Hamilton met de inferieur geachte McLaren naar de poleposition, voor het wederom goed presterende Force India dat met Adrian Sutil de tweede plaats opeiste. Kimi Räikkönen startte als derde. Hamilton behield na de start zijn eerste plaats, voor Räikkönen en Sutil. Daarachter sloten de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button aan.

Doordat de Brawns in de race slechts éénmaal hoefden te stoppen bleken zij in het voordeel te zijn op het Italiaanse circuit. Barrichello en Button zetten met name in het middendeel van de race de snelste rondetijden neer, waardoor ze uiteindelijk als eerste en tweede finishten. Räikkönen werd door Sutil fors onder druk gezet, maar de Fin gaf net als een week eerder geen krimp en eindigde ditmaal als derde. En Hamilton? Hij crashte in de laatste ronde bij het uitkomen van de eerste Lesmo in de muur en zag een zekere derde plaats in rook opgaan.

Vrijdag 10 september 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 11 september 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 12 september 2010
14:00 Formula 1 Gran Premio Santander d'Italia 2010

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 11 september 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Kwalificatie
Zo 12 september 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Pre-show
Zo 12 september 13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Race
Zo 12 september 20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 11 september 13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Italië - Kwalificatie
Zo 12 september 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Italië - Race
Zo 12 september 20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Italië - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 13 °C 24 °C 10 % zonnig
Zaterdag 14 °C 26 °C 0 % zonnig
Zondag 14 °C 26 °C 0 % zonnig
Bron: The Weather Channel