Voorbeschouwing Grand Prix van Italië
Komend weekend staat op Monza de laatste race van het Europese Formule 1-seizoen op het programma: de Grand Prix van Italië. Ferrari wil op het thuiscircuit altijd vlammen en om dit jaar nog mee te doen in de titelstrijd moeten de coureurs van de renstal uit Maranello een dubbelzege gaan boeken. Zal het ze lukken, of komt McLaren net zo sterk als in België voor de dag? Kunnen de Red Bull rijders de druk aan en kunnen Renault en Force India weer meedoen tussen de toppers? We weten het zondagmiddag.
Het Autodromo Nazionale di Monza is één van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. De in 1922 geopende baan bestond uit een normaal circuit en een komgedeelte. Van het laatste deel zijn nog resten terug te vinden, maar deze worden niet meer voor het racen gebruikt. Voor de Formule 1-motoren is deze baan de zwaarste van de kalender omdat er het grootste deel van de ronde volgas wordt gereden. De snelheden liggen er hoog en de downforce is laag.
Bron: FIA.com
Lengte: 5.793 km
Aantal ronden: 53
Totale lengte: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 (R. Barrichello - Ferrari F2004, 2004)
Coureurs
Pos. | Rijder | Team | Punten |
1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 182 |
2 | Mark Webber | Red Bull Racing | 179 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 151 |
4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 147 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 141 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 109 |
7 | Robert Kubica | Renault | 104 |
8 | Nico Rosberg | Mercedes Grand Prix | 102 |
9 | Adrian Sutil | Force India F1 | 45 |
10 | Michael Schumacher | Mercedes Grand Prix | 44 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 30 |
12 | Kamui Kobayashi | Sauber | 21 |
13 | Vitaly Petrov | Renault | 19 |
14 | Vitantonio Liuzzi | Force India F1 | 13 |
15 | Nico Hulkenberg | Williams | 10 |
16 | Sebastien Buemi | Scuderia Toro Rosso | 7 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Jaime Alguersuari | Scuderia Toro Rosso | 3 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus F1 | 0 |
20 | Karun Chandhok | HRT F1 Team | 0 |
21 | Lucas Di Grassi | Virgin Racing | 0 |
22 | Jarno Trulli | Lotus F1 | 0 |
23 | Timo Glock | Virgin Racing | 0 |
24 | Bruno Senna | HRT F1 Team | 0 |
25 | Sakon Yamamoto | HRT F1 Team | 0 |
Constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing | 330 |
2 | McLaren-Mercedes | 329 |
3 | Ferrari | 250 |
4 | Mercedes Grand Prix | 146 |
5 | Renault | 123 |
6 | Force India F1 | 58 |
7 | Williams | 40 |
8 | Sauber | 27 |
9 | Scuderia Toro Rosso | 10 |
10 | Lotus F1 | 0 |
11 | HRT F1 Team | 0 |
12 | Virgin Racing | 0 |
Autodromo Nazionale di Monza ademt autosporthistorie en dat is overal te zien. Een groot deel van de oude kombaan is nog aanwezig, maar daar komt de Formule 1 sinds het dodelijk ongeval van Wolfgang von Trips waarbij ook veertien toeschouwers in 1961 omkwamen niet meer. Maar ook zonder de kombaan blijft het circuit gevaarlijk, zoals het dodelijk ongeval van Jochen Rindt in 1970 bewees.
Ferrari is traditioneel sterk op het thuiscircuit en gesteund door de tienduizenden tifosi reed het team uit Maranello al achttien maal naar de overwinning. De overwinning die de meeste indruk heeft gemaakt is die uit 2004. Juan Pablo Montoya had de snelste bolide en zette met de Williams in het tweede deel van de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van ruim 262 kilometer per uur de snelste ronde met een Formule 1-auto ooit neer. Toch was het Rubens Barrichello die voor Ferrari de poleposition pakte.
De Braziliaan viel evenwel in de beginfase van de race ver terug omdat het Italiaanse team het verkeerde rubber had gekozen. Teamgenoot Michael Schumacher spinde, maar dankzij snelste ronde na snelste ronde reden de scharlakenrode bolides alsnog naar een dubbelzege.
Twee jaar geleden was het in Monza een regenachtig weekend en had Ferrari de grootste moeite om vooruit te komen. Dit had niet Toro Rosso-rijder Sebastian Vettel. De Duitser reed zich naar een verrassende poleposition voor Heikki Kovalainen en Mark Webber. Nog groter was de verrassing dat hij de race eenvoudig wist te winnen en hiermee de jongste coureur ooit werd die in de F1 een zege boekte.
In 2009 reed Lewis Hamilton met de inferieur geachte McLaren naar de poleposition, voor het wederom goed presterende Force India dat met Adrian Sutil de tweede plaats opeiste. Kimi Räikkönen startte als derde. Hamilton behield na de start zijn eerste plaats, voor Räikkönen en Sutil. Daarachter sloten de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button aan.
Doordat de Brawns in de race slechts éénmaal hoefden te stoppen bleken zij in het voordeel te zijn op het Italiaanse circuit. Barrichello en Button zetten met name in het middendeel van de race de snelste rondetijden neer, waardoor ze uiteindelijk als eerste en tweede finishten. Räikkönen werd door Sutil fors onder druk gezet, maar de Fin gaf net als een week eerder geen krimp en eindigde ditmaal als derde. En Hamilton? Hij crashte in de laatste ronde bij het uitkomen van de eerste Lesmo in de muur en zag een zekere derde plaats in rook opgaan.
Vrijdag 10 september 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 11 september 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 12 september 2010
14:00 Formula 1 Gran Premio Santander d'Italia 2010
Nederlandse tijden
Datum | Tijd | Programma |
Za 11 september | 13.55-15.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Kwalificatie |
Zo 12 september | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Pre-show |
Zo 12 september | 13.55-16.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Race |
Zo 12 september | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Italië - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 11 september | 13.10-15.15 uur | BBC1: Formule 1 - Italië - Kwalificatie |
Zo 12 september | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Italië - Race |
Zo 12 september | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Italië - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 13 °C | 24 °C | 10 % | zonnig |
Zaterdag | 14 °C | 26 °C | 0 % | zonnig |
Zondag | 14 °C | 26 °C | 0 % | zonnig |