"Xbox 360 heeft beste tijd gehad"

Marktonderzoeksbureau DFC Intelligence is van mening dat de Xbox 360 nog een aantal goede jaren te gaan heeft, maar over zijn top heen is en dat bovendien de Kinect een verwaarloosbare impact zal hebben op de verkoop van de Xbox 360.

Een maandelijks bericht van DFC Intelligence voorspelt dat de Wii en de Xbox 360 de komende twee jaar een geleidelijke afname in verkoop zullen meemaken, terwijl de Playstation 3 juist wereldwijd een toename in verkoop zal zien.

Hoewel het bericht kritisch is over 3D in gaming, en dan met name over die systemen die een 3D-bril nodig hebben, is men vooral sceptisch over de plannen van Microsoft met betrekking tot de Xbox 360 en Kinect.

"Uitgaande van wat we hebben gezien, blijft DFC het gevoel hebben dat Microsoft zal blijven worstelen om buiten zijn doelgroep uit te breiden. Met Kinect probeert Microsoft dat wat voor andere bedrijven goed gewerkt heeft na te doen. Deze aanpak heeft echter verschillende problemen en het grootste probleem is dat Microsoft in wezen simpelweg geen entertainmentsbedrijf is", aldus DFC.

"Bijna elke keer dat Microsoft heeft geprobeerd om succesvolle entertainmentsproducten te emuleren faalde Microsoft hierin. Met MSN en casual games was Microsoft in staat om een redelijk groot en divers publiek aan te trekken, maar deze producten waren wel gratis. De prijs van Kinect weten we niet, maar gratis zal dat zeker niet zijn", vervolgde DFC in harde bewoordingen.

De analisten merkten echter ook op dat de grootste uitzondering op deze vermeende regel de ontwikkelingen van Microsoft op het gebied van PC gaming en de Xbox betreft, al waren ze kritisch over de overname van Rare door Microsoft. "Wat betreft business software is Microsoft succesvol geweest in nagaan wat goed werkt voor de gebruikers en kopers van andere producten om dan vervolgens deze bevindingen toe te passen in de eigen producten. Het probleem met het ontwikkelen van populaire entertainmentsproducten is dat deze strategie hierbij niet toe te passen is."

"Uiteindelijk denken we dat Kinect een welgesteld publiek met een voorliefde voor fitness aan zal spreken, maar dat het wat betreft het veranderen van de gehele markt voor gaming-hardware een verwaarloosbare impact zal hebben. Het probleem waar console-fabricanten op de lange termijn mee te maken hebben is dat het business model van om de vijf jaar een nieuwe console uitbrengen simpelweg niet meer werkt. Producten als Kinect en PlayStation Move zijn een poging om dit dilemma te omzeilen. Helaas denken we dat ze op zijn best slechts een tijdelijke poging zijn om een veel groter strategisch issue aan te pakken."

Zowel Sony als Microsoft hebben aangegeven dat deze generatie van consoles langer op de markt gaat blijven dan voorgaande generaties. Vorige week heeft Chris Lewis van Microsoft gezegd dat hij gelooft dat Kinect ertoe kan bijdragen dat de Xbox 360 voor nog vijf extra jaren relevant is. 

DFC Intelligence