[DSC] Derwin Belt pakt overwinning op zaterdag

De Dutch Supercar Challenge is dit weekend neergestreken op het TT-circuit van Assen, alwaar het rijdt in het voorprogramma van de Superleague Formula. Alle divisies van de DSC zijn aanwezig, dus er staan in totaal vier races op het programma. De Supersport II- en de Sport-divisie mochten zich op zaterdagmorgen opmaken voor de eerste race. Derwin Belt bleek daarin uiteindelijk de snelste. De jonge coureur bleef met zijn Saker GT Pieter van Soelen een paar seconden voor. Derde werd het nieuwe duo Dick Klijn en Bas Koeten, eveneens met een Saker. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Peter Claassen en John van der Voort. Het duo was na een hevige crash op Spa Francorchamps afgelopen seizoen lang afwezig maar bewees met een nieuw opgebouwde BMW 1-serie meteen competitief te zijn. Tweede werden Koen Bogaerts en Mark van der Aa, voor Richard van den Bos en Bert van der Zweerde.

De pole position in de kwalificatie was aanvankelijk voor Coos Schouten en Jeroen Rutges, maar na evaluatie van de gewicht/pk verhouding werd besloten om deze Saker in de Supersport I-divisie te plaatsen. Andere Sakers besloten om met meer gewicht te rijden en konden dus wel mee blijven rijden in de Supersport II-divisie. Ook de nieuwe polesitters, Bob en Diederik Sijthoff, hadden weinig profijt van hun positie. In de opwarmronde brak er namelijk al een aandrijfas van de Marcos Mantis, waardoor zij meteen de pitstraat op moesten zoeken.
Derwin Belt vertrok hierdoor van pole en kon die plek bij de start van de race goed vasthouden. Pieter van Soelen schoot door naar de tweede positie door Bas Koeten in de Saker voorbij te gaan. Koeten zette Van Soelen daarna meteen onder druk en kon in de tweede ronde zijn verloren positie heroverwinnen.

De Sakers van Belt en Koeten konden daarna een gat slaan naar de achtervolgers. Dat groepje achtervolgers bestond uit Pieter van Soelen, de Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster, de Lotus Exige GT3 van Van der Kooi en Laurens Gooshouwer. De Lotus van Van der Kooi had het moeilijk om het trio te blijven volgen en moest na een aantal ronden dan ook een gaatje laten.

Pieter van Soelen kreeg gaandeweg de race een goed tempo te pakken en slaagde erin om de Saker van Bas Koeten voorbij te gaan. Na de pitstops was het gat dat Van Soelen had op koploper Derwin Belt geslonken tot een vijftal seconden, omdat Belt door zijn goede resultaten op Silverstone langer stil moest staan dan Van Soelen. Van Soelen deed dan ook verwoede pogingen om nog dichterbij Belt te geraken, maar de Saker-coureur kon zijn voorsprong goed consolideren en behaalde daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen.

De derde positie in de race ging knap naar Bas Koeten en Dick Knijn in de tweede Saker. De voornaamste concurrenten van het duo Koeten/Knijn, de gebroeders Monster, liepen tijdens de pitstops vele ronden achterstand op omdat hun Seat, overigens zonder grote gevolgen, vlam had gevat.

Bert van der Zweerde en Richard van den Bos hadden op vrijdag pole getraind en konden deze positie tijdens de start van de race ook handhaven. Van den Bos kwam echter in een gevecht terecht met de Focus Sport van Eric van den Munckhof waardoor Koen Bogaerts aan kon sluiten bij Van den Bos. Bogaerts slaagde er in de beginfase in om te profiteren van dit gevecht en kon Van den Bos voorbij gaan.

Achter de twee koplopers lag John van der Voort op de derde positie, die op zijn beurt weer gevolgd werd door Jan-Bart Kolsteren in de Braspenning BMW en Aart Bosman in de Lotus Exige van Team Lotus Racing. Van der Voort kon zijn derde positie daarbij goed consolideren.

Na de pitstops had Peter Claassen het stuur overgenomen van John van der Voort waarna de rondetijden van de nieuwe BMW van het duo meteen een paar seconden naar beneden doken. Claassen opende daarmee de aanval op koploper Mark van der Aa en achtervolger Bert van der Zweerde. Van der Zweerde was op zijn beurt ook snel, maar kreeg een drive through penalty omdat zij te kort hadden stilgestaan bij de pitstops. Hierdoor vielen Van der Zweerde en Van den Bos terug tot de derde positie.

Claassen slaagde erin om in de slotfase het gat met koploper Van der Aa volledig te dichten en kon met nog tien minuten te gaan voorbij steken aan Van der Aa. Peter Claassen en John van der Voort boekten daarmee hun eerste overwinning van dit seizoen en konden zich geen beter debuut van hun nieuwe bolide wensen. Koen Bogaerts verklaarde achteraf dat de pitstop hun fataal was geworden. "We hadden tot aan de pitstops een ruime voorsprong, maar omdat we moesten tanken stonden we zestien seconden te lang stil. Als dat niet was gebeurd had de eerste plaats er zeker in gezeten, maar met de tweede positie zijn we ook erg blij."