Jaaroverzicht 2009: De overledenen

Het sportjaar 2009 loopt weer ten einde. Daarom geeft FOK!sport een terugblik op de gebeurtenissen van dit jaar. 2009 was ook het jaar dat we voorgoed afscheid moesten nemen van een aantal (oud) sporters.

Voetbal
Op 4 januari overleed oud-voetballer en voetbaltrainer Leo (Lei)Clijsters. Hij was de vader van onder meer tennisster Kim Clijsters. Jan Riedstra overleed op 65-jarige leeftijd. De vice-voorzitter van Cambuur Leeuwarden had met zijn 'old boys-netwerk' een groot aandeel in het redden van Cambuur Leeuwarden in 2005. Aan het begin van de zomer kwam het nieuws van de dood van oud-speler en trainer en Ajax-icoon Bobby Haarms. Sir Bobby Robson, oud-trainer van onder meer PSV en FC Barcelona, overleed op 76-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Begin augustus maakte een hartaanval een einde aan het leven van Daniel Jarque. De verdediger van Espanyol werd maar 26 jaar. Oud-voetballer Henny van Schoonhoven, voormalig speler van onder andere FC Utrecht, overleed begin september op de leeftijd van 39 jaar aan kanker. Er ging een schok door Duitsland heen na het nieuws dat Robert Enke in november zelfmoord had gepleegd. De doelman van de keeper van Hannover 96 en het Duitse nationale team werd slechts 32 jaar.

In november overleden er twee voetballers in een week tijd aan een hartaanval. De Mexicaan Antonio de Nigris overleed op 31-jarige leeftijd aan hartfalen en een paar dagen later kreeg Salem Saad op de training een fatale hartaanval. Sparta Rotterdam-icoon Jan Nijman overleed halfdecember op 76-jarige leeftijd.

Clubsymbool Hertog van voetbalclub Vitesse overleed 7 oktober. Hertog werd slechts één jaar oud.

Wielrennen
Christophe Dupouey pleegde begin februari zelfmoord. De oud-wereldkampioen mountainbike, die 40 jaar werd, was al enige tijd depressief. Frederick Nolf overleed in zijn slaap tijdens de Ronde van Qatar waar hij aan deelnam. Begin april werd de Australische baanwielrenner Jobie Dajka dood gevonden in zijn woning. Ondanks dat de doodsoorzaak onbekend was, werd deze niet als verdacht geacht. In oktober werd de wielerwereld opgeschrikt door de dood van Frank Vandenbroucke. De 34-jarige Belg was tijdens zijn vakantie in Senegal bezweken aan een longembolie en een hartkwaal. Een paar weken later pleegde de Belgische baanwielrenner Dimitri De Fauw zelfmoord.

Overigen
De 49-jarige motorrijder Pascal Terry werd tijdens de Dakar-Rally op twintig meter van zijn voertuig dood aangetroffen. Later bleek dat hij was overleden aan een hartinfarct. Op 10 januari werd de Duitse atleet René Herms dood gevonden in zijn woning. Hij bleek te zijn overleden aan een ontsteking van de hartspier. De Poolse atlete Kamila Skolimowska overleed op 26-jarige leeftijd nadat ze tijdens een training onwel werd. NFL spelers Corey Smith en Marquis Cooper keerden niet terug van een weekend vissen langs de oostkust van Florida. Vermoed werd dat ze in een hevige storm zijn terechtgekomen, overboord werden geslagen en zijn verdronken. De Bulgaarse ijshockeyinternational Kiril Vuzharov werd tijdens een ruzie doodgestoken. De Franse tennisser Mathieu Montcourt werd in juli dood aangetroffen. De 24-jarige Parijzenaar bleek te zijn overleden aan een hartstilstand. Ook in juli kwam Formule 2-coureur Henry Surtees om het leven tijdens een race op het circuit van Brands Hatch. De zoon van de Formule 1-wereldkampioen van 1964 John Surtees werd slechts 18 jaar.

De 19-jarige Thomas Knopper kwam bij een ongeval tijdens een kartwedstrijd om het leven. De Nederlandse coureur kwam vlak na de start in het Duitse karting kampioenschap in botsing met een Italiaan en sloeg over de kop. Bij een auto-ongeluk kwam de turner Joeri Riazanov om het leven. De 'Moeder van het Judo', de Amerikaanse Rena Kanokogi, overleed eind november aan de gevolgen van leukemie.

Submitter:  Bron: FOK!