Ecclestone sluit 'gefixte' race niet uit

Bernie Ecclestone zei dat het niet onmogelijk is dat Timo Glock en Toyota onder één hoedje hebben gespeeld met McLaren, om het kampioenschap voor Lewis Hamilton te verzekeren.

Hamiton lag de laatste ronden van de GP van Brazilië op een zesde plaats en was daarmee op dat moment virtueel tweede in de strijd om de titel. De Brit kon Glock nog inhalen, waardoor zijn vijfde plek genoeg was om concurrent Felipe Massa vóór te blijven. Glock, die ondanks de begonnen regen niet de droogweerbanden wisselde voor de natweervariant, reed de laatste ronde beduidend langzamer dan de rest van het veld: zo'n vijftien seconden verschil in rondetijden.

De complottheorieën barstten los na afloop van de race in Sao Paulo dat de Toyota-rijder expres zo langzaam ging rijden om zo Hamilton, die ook nog achter Sebastian Vettel reed, de mogelijkheid te geven hem in te halen. Een poll op de website van het Duitse RTL liet zien dat maar liefst 45 % van de 20.000 respondenten 'ja' antwoordde op de vraag of Glocks acties met opzet waren.

"Ik vind de aannemelijkheid dat Glock samenspande met McLaren ongeveer nihil, maar je kunt nooit 'nooit' zeggen natuurlijk, want je weet het nooit zeker", vertelde F1-baas Ecclestone aan The Times. In een interview op BBC Radio even daarna echter nam de 78-jarige afstand van alle beweringen over een 'gemaakte' race. Hij deed de complottheoriën af als "complete en volstrekte lariekoek." Ecclestone voegde er nog aan toe: "Ik ben er vrij zeker van dat Glock geen idee had wat ieders positie was op dat moment. Hij had genoeg problemen om zijn wagen op de baan te houden. Het is niet eens de moeite waard om er ook maar over na te denken."

Toyota ontkende elke betrokkenheid met klem. De 26-jarige Glock - die onlangs nog openlijk Hamiltons agressieve rijstijl bekritiseerde - was vol ongeloof toen de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport de vraag of het opzet was direct na de race stelde. "Hou je me voor de gek?", grimaste de Duitser. Overigens reed zijn teamgenoot Jarno Trulli ook de laatste ronde op Interlagos ongeveer vijftien tot achttien seconden per ronde langzamer in de regen dan de rest van het veld.