Column: A1GP, nieuwe opleiding F1 ?

Vorig weekend was er de start van de Worldcup of Motorsport, ook wel bekend als de A1GP. Iedereen weet nu wel dat de klasse door een sjeik met veel dezelfde namen is opgestart. Waar het mij om gaat is of de A1GP niet de nieuwe opstartklasse voor de F1 gaat worden.

Aan het begin van het jaar werd met veel tromgeroffel een nieuwe opstartklasse voor de F1 gepresenteerd: de GP2 series. F3000 was dood en de GP2 zou de vervanging hiervan moeten worden, allemaal hetzelfde Dallara chassis en dezelfde Renault V8 etc. Het leverde over het gehele seizoen in ieder geval veel spannende races op met allemaal jonge honden die zich wilden bewijzen.

Als we nu gaan kijken naar het idee achter de A1GP dan zien we ook gelijkwaardige auto’s met dezelfde motoren. Je zou denken dat de motoren in de A1GP auto’s sterker zouden zijn dan die van de GP2 maar niks is minder waar. De Renault V8 die achterin de GP2 wagens ligt levert 580 pk de Zytek in de A1GP wagens levert "slechts" 520 pk zonder powerboost, met powerboost is dit 550 pk, maar dat is nog steeds minder dan de Renault.

Is het dan zo vreemd dat we in deze klasse bijna dezelfde coureurs aan de start zien staan. Afgelopen weekend stonden o.a. Nelson Piquet jr., Scott Speed, Alexandre Premat en nog wat andere GP2 rijders allemaal aan de start op Brands Hatch. Het waren er zelfs zoveel dat de seizoensfinale van de GP2 in Bahrein die voor dat weekend in de planning stond verschoven werd naar afgelopen donderdag. Verder zijn er veel teams die zowel een A1GP als GP2 team runnen. Twee van die teams zijn DAMS en Arden International, toch zeker geen kleine namen in de racerij.

Nu weet ik ook wel dat de achtergrond van beide klasses totaal anders is. De GP2 is bewust opgezet als klasse waaruit jong talent kan worden opgepikt door de F1. De A1GP is opgezet om spektakel te brengen en mensen te laten kijken naar hun nationale team. Verder is het een mooie overgang van het ene autosportseizoen naar het volgende omdat ze in de winter rijden.

Toch denk ik dat de A1GP moet oppassen om niet te boek komen te staan als een klasse die onder de F1 staat. Ik wil hier vooral niet gaan roepen dat ze gelijkwaardig zijn, dat is niet waar kijk alleen maar naar de snelheden en ronde tijden van een F1. De A1GP past eigenlijk niet in de traditionele (Europese) racerij. Het is meer naar Amerikaans model gemaakt, vooral om kijkers te trekken en zo geld te verdienen.

Daarom hoop ik dat er snel nieuwe coureurs uit andere raceseries mee gaan rijden. Vanuit Amerika kwamen al geluiden dat enkele Indycar coureurs wel in de A1GP mee wilden rijden. Onder die namen bijvoorbeeld Ryan Briscoe die voor Team Australia zou kunnen rijden, of een Helio Castroneves voor Team Brazil. Dit zou de hele klasse een belangrijke injectie aan "racecredit" geven. In het meest geweldige geval zou de A1GP wel eens uit kunnen groeien tot een volwaardige Race of Champions: naast wie is het beste land ter wereld ook wie is de beste coureur ter wereld.

Maar dat is toekomstmuziek of alleen een hersenspinsel van mezelf. Tot die tijd moeten we ons maar vermaken met een leuke raceklasse die weer mooie acties en spannende races laat zien.