Wetenschappelijke paper over zwaartekracht in Mario

Er wordt veel onderzoek gedaan naar games, voornamelijk gericht op de effecten die het spelen van games hebben op de geestelijke gesteldheid van de gamers. Maar ander onderzoek is ook mogelijk, in-game onderzoek bijvoorbeeld!

Glenn Elert, een docent natuurkunde op een middelbare school in de VS en hij werkt samen met zijn leerlingen aan een project waarmee zijn leerlingen in aanraking komen met het schrijven van natuurkundige wetenschappelijke literatuur. Twee van zijn leerlingen hebben gekozen om een paper te schrijven over de zwaartekracht in Mario-games.

Het is de leerlingen namelijk opgevallen dat Mario vijf keer zijn eigen lengte kan springen en kan vallen met een versnelling die dodelijk zou zijn voor normale mensen. Ze hebben daarom de versnelling in verschillende Mario-games uitgerekend om te kijken of deze vergelijkbaar zijn met de versnelling in de echte wereld (9,8 m/s2).

Uit de data, die vergaard is door in verschillende Mario-games Mario een afgrond in te sturen en te meten hoe lang dit duurt voor een bepaalde hoogte, blijkt dat des te nieuwer de console des te meer de wereld van Mario gaat lijken op de echte wereld. Het moet echter wel gezegd worden dat zelfs in de meest "realistische" Mario-game de versnelling nog steeds bij vijf keer zo groot is als in de echte wereld, waardoor het een wonder is dat Mario alsnog zo hoog kan springen.


De versnelling staat op de Y-as, de generatie spelconsole staat uitgezet op de X-as.