EA en 2k Games sluiten PhysX-deal met nVidia

nVidia heeft bekendgemaakt dat ze twee deals heeft afgesloten met betrekking tot hun PhysX-technologie. De contracten zijn getekend door Electronic Arts en 2k Games, die vanaf nu dus PhysX zullen gaan gebruiken in hun games.

"We zijn erg onder de indruk van de kwaliteit van de Physx-engine en we hebben een licentie genomen zodat onze studio's deze in een vroegtijdig stadium van de ontwikkeling kunnen gebruiken", aldus Jacob Hawley, hoofd technologie bij 2K Games. Eén van de nieuwe titels van 2k Games die gebruik zal maken van PhysX is Borderlands. EA heeft nog geen titels aangekondigd die versneld zullen worden.

PhysX is een stukje software dat natuurkundige berekeningen kan versnellen door gebruik te maken van de grafische processor op nVidia-videokaarten. Trotse eigenaren van een GeForce 8 of nieuwer hebben de mogelijkheid om dit via de videodrivers te activeren. Hierdoor kunnen betere, mooiere en natuurgetrouwe effecten op het scherm worden getoverd zoals rook en stromende vloeistoffen, maar ook materialen die vervormd worden kunnen realistischer worden weergegeven door PhysX. Denk hierbij aan splinterend hout of barstende ruiten.