"We're boring people to death", aldus EA CEO

In een interview met de Wall Street Journal heeft EA's nieuwe CEO John Riccitiello voor het eerst sinds hij in april is aangenomen zich uitgesproken over de toekomst van de gameindustrie.

Riccitiello maakt zich vooral zorgen over de afnemende innovatie in gameland. EA staat natuurlijk bekend om hun succesformule: elk jaar een nieuwe sequel met kleine veranderingen. Games als Madden en Fifa verkopen puur en alleen op naam elk jaar weer miljoenen exemplaren, en de algehele industrie heeft nu deze manier van games uitbrengen overgenomen.

Nu wordt het echter tijd voor een omschakeling, want "We're boring people to death and making games that are harder and harder to play," aldus Riccitiello. Hij wil graag meer innovatie zien, en prijst daarom ook games als Guitar Hero, World of Warcraft en het aankomende Rock Band.

"For the most part, the industry has been rinse-and-repeat. There's been lots of product that looked like last year's product, that looked a lot like the year before." EA merkt het ook aan hun portemonnee, aangezien de nieuwe generatie consoles tot een minder grote stijging in gamesverkopen heeft geleidt dan gebruikelijk. Zo is afgelopen fiscaal jaar een omzetstijging van maar 5% gerealiseerd, tegenover een winstdaling van 68%, een trend die al drie jaar voortzet.

EA, en de rest van de industrie, zal dus buiten de buiten de traditionele €50-60 games die 40 uur vermaak bieden moeten denken en meer inoovatie bieden voor de "casual" consument. Anders zullen games namelijk minder interessant zijn dan "Facebook and iPods and the next cool cellphone."


Innovatie FTW!