Zo'n 84% van de Britse jeugd speelt illegale games
- Can't wait, won't wait: 72% of respondents would pirate if they had to wait for a game to be released in the UK
- Safety in numbers: 65% of respondents pirate because they feel their chances of getting caught are low
- Plain sailing: 80% feel it's easy to download videogames
- Try before you buy: 58% don't buy a game that they have downloaded, disproving the theory that most 'try before they buy'
Zoals je kunt lezen zijn de resultaten duidelijk. Ongeveer 72% downloadt spellen omdat ze anders moeten wachten tot het spel in de winkels ligt. Zo'n 80% vindt het lekker makkelijk om games te downloaden en 58% koopt een game niet meer nadat deze is gedownload.
De grote spelers in de videogameindustrie zouden grote schade lijden door piraterij. In 2004 is de schade van piraterij geschat op $5 miljard dollar.
Volgens Alex Dodge, de leider van het onderzoek, is het makkelijk te verklaren waarom mensen zo makkelijk en snel games downloaden. Hij zegt dat mensen van 15-19 jaar oud videogames te duur vinden en dat ze te lang zouden moeten wachten tot een spel uit de Verenigde Staten of Japan ook in Engeland uitkomt. Aangezien een spel snel is binnen gehaald met een redelijke internetverbinding is de keuze snel gemaakt.
De studie laat echter ook zien dat de mensen die games downloaden zich bewust zijn met waar ze mee bezig zijn. Ze weten dat het niet mag en ze weten dat het de industrie schaadt.
Volgens Alex zijn er enkele manieren om de piraterij terug te dringen: wereldwijde releases, lagere prijzen en moeilijker te kraken games. Ook is een grootse campagne tegen piraterij nodig om jongeren zich er nog meer bewust van te maken wat voor schade ze aanrichten.