Hoofdredacteur geplaagde AD stapt op

Jan Bonjer stapt op als hoofdredacteur bij het AD, dat schrijft de krant in een persbericht. Bij het AD moeten bijna 250 van de ongeveer 700 banen verdwijnen, zo werd vorige maand bekend. De ingreep bij het AD komt van de Belgische Persgroep onder leiding van Christian van Thillo, die de nieuwe eigenaar wordt van PCM.

Bonjer ziet na de reorganisatie voor zichzelf geen functie meer die voldoende bij hem zal passen. "Het schip gaat stevig het dok in", schrijft hij. "Nu de voorbereidingen voor de reorganisatie binnenkort in een nieuwe fase komen, wil ik dan ook direct ruimte maken." Bonjer zal tijdelijk vervangen worden door adjunct-hoofdredacteur Peter de Jonge.

Het AD heeft de afgelopen jaren veel te lijden gehad. De krant ontstond vier jaar geleden door de fusie van het Algemeen Dagblad met zeven regionale kranten van Wegener. Daardoor verdwenen bekende regionale kranten als de Haagsche Courant, het Rotterdams Dagblad en het Utrechts Nieuwsblad. Die fusie leidde al snel tot tal van problemen en leverde een groot verlies aan lezers op. Het AD is nu met een oplage van ruim 400 duizend kranten de tweede (betaalde) krant van Nederland, na De Telegraaf.

De oplossing van de malaise in krantenland is nog niet in zicht, aldus deze analyse in onze columnhoek.