Adidas gaat op zijn strepen staan

Icoon BuitenlandsHet Duitse Adidas is voornemens een rechtszaak te beginnen tegen vier grote tennistoernooien, waaronder Wimbledon, en de Internationale tennisfederatie. De reden is dat de tenniswereld de drie strepen, die op zowat alle artikelen van Adidas te vinden zijn, als logo ziet. Daardoor vallen de drie strepen onder de regelingen die voor alle logo's gelden, wat inhoudt dat ze niet onbeperkt op kleding en andere artikelen voor mogen komen bij de grote toernooien. Adidas is echter van mening dat de strepen geen logo zijn, maar gewoon onderdeel van het ontwerp.

Adidas' Amerikaanse concurrenten Puma en Nike zijn blij dat de tenniswereld de strepen van Adidas als logo behandelt. Ze hopen dat andere sportbonden dit voorbeeld zullen volgen. Zowel Adidas als Nike en Puma dreigen de bonden hun sponsoring op te zeggen als niet op hun eisen ingegaan wordt.

Wat de uitslag van de rechtszaak gaat betekenen voor de grote sterren die bij Adidas onder contract staan, zoals Henman en Henin-Hardenne, is nog niet bekend. Adidas wil sowieso de spelers aan hun contract houden, maar tegelijkertijd zullen de spelers niet anders kunnen dan voldoen aan de toernooiregels. Wimbledon heeft al laten weten dat ze de regels voor iedereen gelijk zullen houden en Adidasspelers geen uitzonderingspositie willen geven. De zaak zal binnenkort dienen in Londen.

Overigens heeft Adidas al eerder strijd gevoerd over strepen op kleding. Adidas heeft namelijk geprobeerd om de twee strepen van het Nederlandse kledingmerk Fitnessworld te laten verbieden. De rechtbank oordeelde toen dat de strepen geen handelsmerk waren, maar een "eenvoudige decoratieve verfraaiing".


De bekende strepen van Adidas