Duitsers na 70 jaar aan de spaarzegels

Zwaluw had ons via de newssubmit het volgende te melden:

'Spaart u zegeltjes?' Deze vraag kan de Duitser sinds gisteren aan de kassa verwachten. Zeventig jaar nadat Adolf Hitler kortingsacties verbood, mogen airmiles, kristalzegels en bonuspunten weer.

Het afschaffen van de kortingswet (Rabattgesetz) en cadeauregeling (Zugabeverordnung) door de regering van Gerhard Schröder heeft de weg vrijgemaakt voor zegeltjes sparen, kortingskaarten en gratis geschenken om klanten te lokken. De rijen voor de kassa worden waarschijnlijk langer omdat iedereen moet wachten tot alle zegeltjes overhandigd zijn en de bonuskaarten op de toonbank liggen.

De Duitser heeft bij de benzinepomp nooit kunnen sparen voor een paar handdoeken of een koffiezetapparaat. De Duitser gooide de tank vol en vertrok. De gisteren afgeschafte kortingswet verbood dit soort acties, acties waarmee benzinestations in Nederland trouwe klanten winnen.

De cadeauregeling stamt uit 1982 en de antikortingswet is in de jaren '30 ingevoerd. In 1933 nam Adolf Hitler de wet aan met de bedoeling kleine winkeliers tegen de macht van grote warenhuizen te beschermen. Deze warenhuizen waren veelal in het bezit van joden. De wet verbood winkeliers prijsverlagingen door te voeren, de winter- en zomeruitverkoop uitgezonderd.

De wetswijziging is de laatste stap die gezet wordt om de Duitse detailhandelssector flexibeler te maken. De laatste wijziging stamt uit 1996. Toen werd de winkeltijdenwet verruimd. Voor die tijd sloten de winkels zaterdagmiddag om twee uur en door de week om halfzeven.

Met het afschaffen van de kortingswet komt Duitsland de Europese Unie (EU) tegemoet. De EU verwacht zo de onderlinge concurrentie te stimuleren. Of dat in Duitsland veel oplevert, is de vraag. De Duitse prijzen behoren tot de laagste in Europa. Het Amerikaanse detailhandelconcern Wal-Mart betrad een paar jaar geleden de Duitse markt en zette de prijzen flink onder druk.

Om marktaandeel te winnen moest Wal-Mart met de prijzen onder die van de concurrenten gaan zitten. De rest volgde niet lang daarna. De prijzen van levensmiddelen daalden vorig jaar gemiddeld met 0,4% terwijl de levenskosten in Duitsland met 1,9% stegen. In vergelijking met andere Europese landen is dat een uniek beeld.

Veel winkeliers en consumenten geloven dan ook niet dat de prijzen door het afschaffen van de wet verder dalen. Wel gaat de Duitse consument ervan uit de komende tijd met kortingskaarten en geschenken te worden overspoeld. Het
beëindigen van de oude wet maakt het Duitse autohandelaren mogelijk een fiets cadeau te doen bij de aankoop van een auto. Voorheen was dat onmogelijk.

Maar het afschaffen van de kortingswet heeft, naast zegeltjes en kortingskaarten, een ander mogelijk voordeel voor de consument. Voortaan kan de Duitser met een winkelier onderhandelen over de prijs van een product, net als op een bazaar. Diverse actualiteitenrubrieken hebben gisteren camerateams op pad gestuurd om met een verborgen camera de bereidwilligheid van winkeliers te checken.

Het resultaat was zeer teleurstellend. Bij de grote Duitse warenhuizen zoals Kaufhof en Karstadt heeft de consument geen kans. Enkele warenhuisconcerns zagen de bui al ver van tevoren hangen en waren goed voorbereid. Hun verkopers hebben een cursus gehad om te leren omgaan met klanten die, net als op markten in ontwikkelingslanden, proberen af te dingen op een paar sandalen.