AH één dag dicht voor metamorfose

Alle 686 filialen van supermarktketen Albert Heijn zijn maandag 2 juli gesloten. Dit is volgens de grootgrutter nodig om alle winkels van een nieuw uiterlijk en assortiment te voorzien. Albert Heijn wil niet zeggen hoeveel de omvangrijke logistieke operatie kost.

Van het huidige assortiment zullen 1.500 producten na 2 juli niet meer worden verkocht. Daarbij gaat het voornamelijk om etenswaar. In plaats daarvan zullen juist meer non-food artikelen de schappen vullen, voornamelijk huishoudelijke artikelen zoals potten en pannen. Ook zullen de winkels anders worden ingedeeld. Albert Heijn denkt aan wensen van de klant tegemoet te komen door de winkels in te delen naar 'gebruiksmomenten'. Dat houdt in dat bijvoorbeeld ontbijtspullen bij elkaar staan, evenals de ingrediënten voor lunch en diner.

De supermarktketen zet het mes in het grote aantal merken van hetzelfde. De winkelketen wil zo ruimte maken voor verbreding van het assortiment. Omdat de consument volgens Albert Heijn steeds meer verse producten wil, zal ook het vers- en koelvers assortiment worden uitgebreid.

De metamorfose wordt gecoördineerd vanuit de vier distributiecentra en het hoofdkantoor van Albert Heijn.