[Tour] Een modelsprint
Degenkolb reed als een gek
Kristoff kwam er ook snel aan
Maar ze zagen tot hun spijt
Greipel bij de missen staan
Het zou een massasprint worden en het werd een massasprint. Je kunt een berg van tweede categorie in het parcours opnemen, maar als dat ver van de eindstreep is en de sprinters daar niet op grote achterstand worden gereden dan weet je dat het een massasprint wordt. Greipel was weer de snelste en Coquard stond niet op de foto terwijl zijn ploegmaten echt niet alleen voor de reclame op kop van het peloton hadden gereden.
Toen ik ging kijken was er wel een kopgroep. En weer zat Pinootje erin, samen met ook weer Sagan. Maar Katusha was niet van plan om ze weg te laten blijven. Er kwam namelijk nog een berg van de tweede categorie en ook al was het daarna nog een eind naar de aankomst, je weet maar nooit.
Jammer dat Langeveld moest opgeven en ik was ook wel benieuwd of de groep Cavendish en Peraud wel op tijd binnen zou komen, want ze waren op nog 114 kilometer van de finish al bijna vijf minuten achterop. In ieder geval was duidelijk dat Cavendish niet ging winnen als het tot een massasprint zou komen.
Ik snap niet dat mensen Sky met doping in verband brengen. Toen Katusha vooraan weg was, kwam de Skyploeg op kop van het peloton en als Sky op kop van het peloton komt, kan een kopgroep steeds minuten wegrijden van het peloton. Gelukkig kwam na een tijdje Katusha weer terug op kop van het peloton. De voorsprong van de kopgroep verdween meteen als een haas voor een jachthond.
De tussensprint was natuurlijk weer voor Sagan. Hij is weer de Hulk deze Tour. Greipel greipelt naast de groene trui, denk ik
Met 1.50 ongeveer op de klim en nog meer dan 50 kilometer te gaan zou het voor Sagan weer geen etappewinst worden, dacht ik. Zeker niet als er na de klim meer ploegen van sprinters zouden gaan helpen voorin het peloton. Inmiddels kwam Europcar op kop en samen met Tinkoff Saxo probeerden ze om in ieder geval Greipel eraf te rijden. Maar Greipel werd er niet afgereden.
Terwijl ook Movistar in de afdaling ging jagen, vertrok Trentin uit de kopgroep. Hesjedal had er ook nog wel zin in. De rest van de kopgroep zat snel in het peloton. Waarom reed Europcar zo hard op kop? Voor Coquard natuurlijk. Dan kon hij mooi vijfde worden achter Greipel, Degenkolb, Kristoff en Sagan. Sagan moest eerst nog even van fiets wisselen en de cameraman kreeg een bidon naar het hoofd toen hij dat filmde. Lotto Soudal ging ook meedoen voorin en dus was het duidelijk dat er een massasprint zou komen zonder de man of Man.
Op zo'n dertig kilometer voor de finish was er een gesloten peloton. Nu ging het langs de Rhône naar Valence. Dezelfde route als mijn vrouw en ik in 2008 reden. Echt helemaal vlak.
Ik was benieuwd of Matthews alweer mee zou kunnen doen in de eindsprint.
Ik wist nog dat mijn vrouw en ik Valence binnen reden door een nauw poortje. Dat zou leuk worden met zeven treintjes naast elkaar in het peloton. Maar ze kwamen niet door dat poortje Valence binnen, helaas. Zouden er dan nog ontsnappingen komen in de nauwere straatjes waar ze door moesten? Stybar deed het. Herbert vond het een groot gat. Het mocht niet baten. De massasprint was onafwendbaar.
Leukste uitspraak van Herbert: Het zou wel eens kunnen dat Sky in de afdaling niet op kop rijdt om de kopgroep terug te pakken, maar omdat de weg nat is.
Tweet van de dag: GJK: Ik hoopte dat de Cav vandaag wat bonuspunten voor me zou scoren, nu hoop ik dat hij op tijd binnen komt.
De rit van morgen
Morgen rijden de renners naar Gap. Gap is een van de meest bezochte steden van de Tour. Logisch, want Gap is de poort naar de Alpen. Voordat de renners de Alpen ingaan, mogen ze hier ook een dag rusten.
Dit jaar was Gap extra druk met toeristen, maar er trokken ook veel Fransen naar Gap. Dat kwam omdat de Route Napoléon via Gap loopt. Die route bestaat dit jaar 200 jaar en dat vierden de Fransen met een feest langs de gehele route.
Het feest begon op 28 februari en op 1 maart was er een spectaculaire reconstructie van de aankomst van Napoleon per boot in de Golf-Juan. De kleine grote veldheer maakte de tocht nadat hij ontsnapte van het eiland Elba. De route loopt nu van Grenoble via Gap naar Digne-les-Bains en vandaar naar Cannes en de Golf-Juan. In zijn tijd moest Napoleon over kleine geitenpaadjes, maar dat is in de loop van de tijd veranderd. De keizer had in die tijd al opdracht gegeven om de route aan te leggen, maar dat was nog niet gebeurd. Je kent het wel: de Franse slag. Wegwerkers zie je in de albums van Astérix ook altijd slapen aan de kant van de weg. Tegenwoordig loopt de route gewoon over de RN85 en dus over goede wegen.
De renners hoeven morgen ook niet over geitenpaadjes. Maar er moet wel worden geklommen en als iemand als eerste op de col de Mense weet boven te komen met een redelijke voorsprong, dan kan hij zomaar de etappe winnen.