De lege supermarkt van Ingrid Thijssen

Veel users van deze website zijn student of scholier. Ze zijn dus vaak op het OV aangewezen. Dan hebben ze een paar beroerde dagen achter de rug en het leed is nog niet geleden. De NS wast de handen in onschuld. Onterecht.

Je kan niet anders dan constateren dat Ingrid Thijssen volledig losgezongen is geraakt van de realiteit. Ze had de moed, bij POW-Radio op de publieke omroep te beweren dat de NS geen blaam treft. Er waren genoeg rijdende treinen, er was genoeg personeel. Nee, het was de schuld van ProRail, want als de wissels en de bovenleiding het niet doen, dan kan zij niet rijden met haar treintjes. Ik zou in de lach schieten als het niet zo treurig was.

De NS had dus genoeg machinisten en treinen? Tja, maar dat werkt pas, wanneer je de machinist en de trein op de zelfde tijd op de zelfde plaats hebt. En daar ging het mis. Aan de lopende band vielen treinen uit, omdat de trein zich op station X bevond, en de daarbij behorende machinist op station Y. Dat was ook de reden, dat het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht uren heeft stilgelegen en de rest van de treindienst ook als een kaartenhuis in mekaar sodemieterde. Op diverse trajecten stonden files van tientallen treinen te wachten omdat het station in de verte vol stond met treinen. Zonder machinist. Het was de NS gelukt, de personeelsdiensten voor de volle 100% in de soep te laten draaien. Dat moet Thijssen zich heel erg aantrekken.

Ja mevrouw Thijssen, die NS van u kan dus na jaren doormodderen nog steeds de combinatie tussen die beschikbare treinen, personeel en de beschikbare infra niet maken. Vergelijk die armetierige NS van u maar eens met een supermarkt. Een supermarkt met lege schappen en een magazijn vol spullen is ook zonder enige waarde voor de klant als de vakkenvullers ze niet wensen te gaan halen en/of tijdig kunnen vinden ("kom morgen maar terug", "check op supermarkt.nl of en hoe laat we uw product op voorraad hebben"). Oostbloksupermarkt NS gaat dan als "oplossing" minder producten aanbieden, de klant mag dan zelf het logistieke werk van samenbrengen van productaanbod en klantvraag regelen door goed te kijken of er ergens een rij staat en te bepalen voor welk product dat is. Vertellen dat u genoeg voorraad hebt, is géén bewijs en van generlei waarde voor uw klanten. Daar deed u het toch voor?

Dan even over die wissels. Waarom gingen die kapot? Juist. Omdat er enorme brokken ijs van de treinen vielen. Mevrouw Thijssen en haar woordvoerders hebben deze dagen herhaaldelijk de moed gehad om te roepen dat het op de snelwegen ook niet allemaal zo gladjes was verlopen (met excuus voor deze flauwe woordgrap mijnerzijds). Maar als mevrouw Thijssen zo graag die vergelijking met het wegverkeer wil, dan kan ze hem krijgen. Een vrachtwagen waar tijdens het rijden brokken ijs van vele kilo's per stuk onder vandaan vallen, wordt door de politie aan de kant gezet. Want dat mag niet. Dat levert gevaar en hinder op. Waarom denkt mevrouw Thijssen dan, dat zoiets bij een trein wél is geoorloofd? Feitelijk is het zo, dat Thijssen met haar treinen de wissels van ProRail heeft vernield. Als het de NS anno 2012 nog niet eens lukt om te zorgen dat de treinen geen enorme hompen ijs verliezen, dan is er wat mis. Aan de treinen. Aan de NS. Aan de leiding van de NS. Maar nogmaals: het zijn de treinen van de NS, die voor de rit niet enigszins ijsvrij worden gemaakt, die de railinfrastructuur hebben vernield.

Maar nee, Ingrid Thijssen, Reizigersdirecteur Der Nederlandse Spoorwegen, vond het niet nodig om de reiziger excuses te maken. Ze had immers voldoende treinen en personeel paraat gehad. Kijk, dan ben je echt in het heetst van de strijd totaal de kluts kwijtgeraakt.

En dan hebben we het nog niet eens over de volstrekt verkeerde reisinformatie. Of de ontbrekende reisinformatie. Een van de maatregelen na de vorige rampwinters op het spoor, was dat de NS de reisinformatie in eigen hand zou nemen. Dan werd het beter. Nou, dat hebben we gemerkt...

En er was geoefend met nooddienstregelingen. Op een mooie herfstdag. 10 oktober 2010. Maar na een inderdaad heel erg koude nacht, vrijdag op zaterdag, werd zeer onterecht die nooddienst zaterdag niet gereden. Met als gevolg dat het voor de tweede dag op rij misging. Wederom voornamelijk doordat de NS zijn personeel kwijtraakte.

De NS schuift de verantwoordelijkheid voor het Nationaal Spoorwegdrama van zich af, en probeert die ProRail in de maag te splitsen. Natuurlijk, er is bij ProRail te veel kapotgegaan deze dagen. Maar een eerste analyse van de gebeurtenissen tot nu toe, kan maar tot één conclusie leiden. De NS is de hoofdschuldige aan dit debacle. Maar Ingrid Thijssen vindt van niet. Om je dood te schamen.