Het team van Renault kwam in 1977 voor het eerst de Formule 1 binnen en reed vijf races dat jaar. Het team was wel razendsnel met de Renault-Gordini V6 1.5 liter turbomotor, waarmee het team onder raceomstandigheden in de Formule 1 een primeur had. Betrouwbaar was de motor echter nog niet. Het eerste goede resultaat kwam pas een jaar later met een vierde plaats in de Verenigde Staten. Ondanks de grote onbetrouwbaarheid van de auto werden de resultaten steeds beter en in 1979 won Jean-Pierre Jabouille de Grand Prix van Oostenrijk met de Renault.
In de jaren die volgden waren ook René Arnoux en Alain Prost succesvol voor het Franse team. Ze wonnen verschillende races, maar verder dan enkele tweede plaatsen in het rijders- en contructeurskampioenschappen kwam het team begin jaren ’80 niet. Daarna ging het minder, maar in 1985 kwam het team nog even in het nieuws met de primeur van onboard televisiebeelden, waarvoor het in Duitsland een derde auto inzette. Daarna trok het team zich terug uit de sport.
In 1986 leverde Renault nog motoren aan de teams van Lotus en Ligier om in 1989 terug te keren in de sport als motorleverancier van Williams. Met dit team behaalde het Franse merk vijf kampioenschappen, alsmede een kampioenschap met Benetton in 1995. Eind jaren negentig werden de motoren nog geleverd onder de naam van Mecachrome en Supertech, alvorens Renault geheel uit de sport verdween.
Lang duurde dit niet, want het Franse merk kocht in 2000 het team van Benetton op, maar was pas twee jaar later in staat om onder eigen naam de rentree in de sport te maken. In 2002 reden Jenson Button en Jarno Trulli voor het Franse team, maar zij kwamen niet verder dan 23 punten. Een jaar later met Fernando Alonso in plaats van Button won het team de Hongaarse Grand Prix. In 2004 wist Trulli de Grand Prix van Monaco te winnen, maar van de Italiaan werd later dat seizoen wegens tegenvallende resultaten toch afscheid genomen.
De jaren 2005 en 2006 waren zeer succesvol voor het Franse team. Alonso won in beide jaren het rijderskampioenschap en ook het constructeurskampioenschap werd in die tijd tweemaal gepakt. Het waren de eerste titels voor de chassis van Renault. Daarna vertrok Alonso naar McLaren en mochten Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen het stokje overnemen, maar verder dan een tweede plaats voor de Fin in Japan kwam het team niet. Een jaar later waren beide rijders vertrokken en mochten Alonso en Nelson Piquet jr. het proberen. De auto werd gedurende het jaar steeds sneller en uiteindelijk wist Alonso in Singapore en Japan te winnen.
Het jaar 2009 verliep voor Renault dramatisch met slecht één podiumplaats in Singapore. Het wegsturen van tweede coureur Nelson Piquet jr. zorgde er voor dat Crashgate naar boven kwam en de omstreden overwinning van Fernando Alonso in 2008 opgehelderd werd. Het kostte teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Pat Symonds de kop. Mede hierdoor leek het lange tijd dat Renault de stekker uit het Formule 1-project zou trekken, maar uiteindelijk is het team voor een groot deel verkocht aan Genii Capital en zijn Robert Kubica en Vitaly Petrov de coureurs geworden. De Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung en de Belg Jérôme d'Ambrosio zijn de testrijders in het overgangsjaar 2010.
Hoofdsponsor | - |
---|---|
Teambaas | Eric Boullier |
Nationaliteit | Frans |
Opgericht in | 1977 |
Debuut in | 1977 |
Chassis | R30 |
Motor | Renault RS27 |
Banden | Bridgestone |
Coureur 1 | Robert Kubica |
Coureur 2 | Vitaly Petrov |
Testcoureurs | Ho-Pin Tung |
Aantal gereden GP's | 285 |
Constructeurstitels | 2 |
Wereldtitels | 2 |
Overwinningen | 35 |
Podiumplaatsen | 98 |
Snelste ronden | 29 |
Pole positions | 51 |
Puntentotaal | 1245 |
Meer informatie | Website Renault F1 |
User-waardering | 4.9 |
Aantal stemmen | 77 |
Verdeling van de stemmen | |
augustus 2015
juli 2011
juni 2011
januari 2011
- 218:43Petrov als eerste in nieuwe Renault
- 114:34Petrov rijdt eerste meters voor Lotus Renault GP
- 315:53Renault presenteert auto op 31 januari
december 2010
- 213:32Petrov ook volgend jaar bij Renault
- 313:04Fernandes: "Naam Team Lotus blijft"
- 510:24Renault F1 wordt Lotus Renault GP
- 123:55Proton bevestigt onderhandelingen met Renault
november 2010
- 722:57Renault bezint zich op positie Petrov
- 508:09Tung wil volgend jaar naar Formule 1
- 412:38Russische premier Putin test F1-bolide
oktober 2010
- 222:59Renault: "Inhalen Mercedes wordt lastig"
- 310:59Renault: "Kubica is een topcoureur"
- 111:52Race vol pech voor Renault
- 014:00Renault ontkent beweringen Räikkönen
- 211:03Geen terugkeer Räikkönen in de F1
- 013:46D'Ambrosio geeft F1-demonstratie in Seoul
- 216:47Renault: "Geen spijt over verkoop team"
september 2010
- 110:24Boullier gaat met Räikkönen praten
- 315:30Renault F1 hoopt op goede eindsprint
- 023:59Tung geeft F1-demonstratie in Seoul
- 415:27Lopez: "Renault heeft winnaarsmentaliteit terug"
- 1009:39Räikkönen wil naar Renault in 2011
- 005:00Lopez: "Runnen F1-team duurder dan verwacht"
- 313:16'Renault overweegt F1-team terug te kopen'
augustus 2010
- 210:39Kubica: "Kansen op Spa hangen van F-duct af"
- 210:32Renault gaat windtunnel aanpassen
- 611:54Renault wil met F-duct McLaren inhalen
juli 2010
- 1414:23Renault erg blij met Petrov
- 217:14Renault komt over drie races met F-duct
- 016:37Boullier: "Stoeltje Petrov is niet in gevaar"
- 115:08Kubica blijft bij Renault
juni 2010
mei 2010
- 115:45Kubica waakt voor optimisme
- 015:41Renault verhoogt doelstellingen
- 317:43Renault wil team rond Kubica bouwen
- 020:32Petrov: "Ben nu echte F1-coureur"
april 2010
- 116:34Kubica: "Rol banden belangrijker geworden"
- 315:01Grosjean wil in 2011 terugkeren in de F1
- 514:19Kubica: "Ferrarigeruchten leiden mij niet af"
- 513:20Renault: "Petrov moet afvallen"
- 415:32Boullier: "Renault koestert Kubica"
maart 2010
- 119:08Kubica: "Podium komt onverwacht"
- 223:33Nieuwe vleugels voor F1-bolide Renault
- 019:26Renault paste motor al voor Bahrein aan
- 417:12Renault mag F1-motor aanpassen
- 716:00Vier teams moeten diffuser aanpassen
- 412:37'Meer F1-teams moeten diffuser aanpassen'
- 408:15"Renault kan in elke race punten pakken"
- 020:30Renault hoopt dicht bij topteams te zitten
- 412:07Lada sponsort F1-team Renault
februari 2010
- 011:06Petrov: "Vanaf halverwege seizoen punten halen"
- 213:18Kubica vestigt hoop op upgrades
- 211:58Petrov: "Grosjean stapte op verkeerde moment in"
- 215:56Kubica: "We boeken progressie"
- 311:08Kubica vervangt Petrov tijdens testdag
- 420:24'F1-stoeltje Petrov in gevaar'
- 311:38Kubica: "Renault zit dicht bij Ferrari"
- 007:00Petrov tevreden na eerste testdag
januari 2010
- 1019:23Tung derde rijder bij Renault
- 1817:26Renault presenteert de R30
- 316:54Petrov tweede coureur bij Renault
- 218:56'Tung testcoureur bij Renault'
- 411:55Renault: "We zouden Petrov niet om het geld kiezen"
- 014:44Kubica uit Rally van Monaco
- 200:02Petrov in beeld bij Renault
- 023:50Presentatie Renault en BMW op 31 januari
- 515:55Sato in race voor stoeltje bij Renault
- 112:14Boullier: "Geen Franse coureur bij Renault"
- 411:15FIA wil Briatore opnieuw verbannen
- 120:23Briatore: "Geweldige uitspraak"
- 015:50Boullier nieuwe teambaas Renault
- 215:52Kubica blijft bij Renault
- 412:10Renault: "In 2011 gaan we voor de titel"