Na onderzoek van de wrakstukken op de vuilnisbelt waar de vliegtuigresten en puin van de flatgebouwen waren gestort, werd de oorzaak van het losraken van de derde motor van de Boeing gevonden. Een pin waarmee de motor aan het vliegtuig was bevestigd had het begeven. De motor draaide op vol vermogen vanwege het opstijgen van het vliegtuig en vloog na het afbreken van de vleugel naar voren. Toen de motor afzakte naar achteren, knalde deze frontaal op de 4e motor aan de rechterzijde van het vliegtuig, die daarmee ook van de vleugel afgescheurd werd. De rechtervleugel had geen motoren meer en de vleugelkleppen waren onbruikbaar geworden. Normaal kan een Boeing 747 met twee motoren nog een veilige noodlanding maken. Bij een landing vertraagt het vliegtuig en daalt af richting de landingsbaan. De piloot van de El Al 1862 volgde de normale procedure en verlaagde de snelheid van het vliegtuig. Achteraf bleek dat het vliegtuig voor de gepoogde landing slechts recht gehouden werd door de hoge snelheid van het vliegtuig. Toen het vliegtuig lager ging vliegen en vaart minderde, viel ook het draagvermogen van de beschadigde rechtervleugel weg en verviel het toestel in zijn laatste, fatale duikvlucht. De Boeing 747 draaide om zijn as met de rechter vleugel richting de grond en boorde zich om vijf minuten over half zeven in de Groeneveenflat en de flat Klein-Kruitberg. 43 mensen kwamen om het leven.
Deze special is samengesteld door DJMO, Janetje en Petre. De afbeelding van de routekaart komt van wikipedia en valt onder de GNU Free Documentation License. Met dank aan het Scannermuseum voor de twee geluidsfragmenten.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Ik herinner het me nog als gisteren (of vandaag). De vader van mijn vriendin destijds woonde in de L-buurt en we konden hem niet bereiken omdat hij uit eten was. Dat was even nagelbijten tot er meer nieuws vrijkwam en we hem uiteindelijk aan de telefoon hadden.
Ik stond te voetballen tot er een vliegtuig erg raar deed in de lucht. Met een scherpe boch naar links was binnen een paar seconde de hemel oranje gekleurd. Het gebeurde mss 700 meter van me school af. Mensen die uit de flat sprongen, klote avond.
LeChuck: I-- --am your brother! Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible! LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true! Guybrush: Noooooooo!!!!
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 04:05 schreef Sklasse het volgende: De waarheid mag het volk nog altijd niet weten, de JOODSE vliegmaatschappij had iets aanboord wat voor het volk nog altijd geheim is gehouden. Honderden misschien wel duizenden mensen zijn er nog altijd ziek wat aanboord was van het neergestortte vliegtuig.
Sorry hoor maar het is een Israelische vliegmaatschappij...
En of ze iets vreemds aan boord hadden weet ik niet, maar het zou mij niks verbazen. Ik was binnen 2 minuten na de crash ter plaatse en het stonk daar verschrikkelijk. Ik heb wel eens vaken een brand gezien maar nooit zo'n lucht geroken. Ook toen waren de mannen in witte pakken al vrij snel op de plaats des onheils...Mannen in witte pakken met gasmaskers op en zonder iets van text op die pakken. De GG&GD heeft dit altijd achterop staan, dus wie het wel waren is nog steeds een raadsel. Goed geschreven stuk trouwens...
Vrienden van mij hebben nog steeds onderdelen van het vleigtuig thuis staan, 1 wc pot en 1 deur. En een oud-collega kwam de volgende dag met een halve doos vol met vrachtbrieven waar wij niks uit op konden maken...
|X| |X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. *** |X|
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 08:51 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Klopt! Dat goedje heet kerosine, een verderfelijke Zionistische vinding, door de Joodse lobby aan de wereld opgedrongen om Surinamers en Antillianen te vergiftigen! Wat een schoften die Joden hè.
OT: Ik kan het me nog goed herinneren, ja. Beetje sippe bedoening eerlijk gezegd. Ik had er dus nog helemaal niets over gehoord toen ik 's maandagsmorgens naar school ging en in de bus op één of andere manier een grapje maakte over 'naar binnen vliegen met een Boeing'.
De reactie in de bus verbaasde me echt, ik wist niet dat dat de dag ervoor echt gebeurd was. foto
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de feiten. Het vliegtuig vervoerde ruim 100 liter of kilogram chemische grondstof die gebtruikt wordt bij het maken van gifgassen. Wat niet wil zeggen dat deze grondstof of de verbranding ervan werkelijk schade heeft toegebracht...
Voor de mensen die de daadwerkelijke geluidsfragmenten van de transscriptie's ("Laatste minuten van de vlucht") willen HOREN...
(als je kan rommelen met geluids instellingen... versterk de 1kHz band en verzwak de rest iets. Dan kan je het prima volgen)
De laatste minuten radio verkeer met de ElAl boeing en de verkeersleiding. Vooral het laatste stuk is echt huivering wekkend. Luister en huiver! Mijn nekharen staan elke keer weer recht overeind als ik het terug luister.
Vervolgens komt met veel ongeloof, verbazing en verbijstering het hulpverlenings apparaat op gang. Paniek
Agenten zijn ook maar mensen. Hoe reageer jij als je voor je neus een vliegtuig hebt zien neer storten? foto
Complot theoriën maken een ramp altijd interessanter.
Iemand nog een foto beschikbaar van het vliegtuig voordat die crashte ? Wel jammer dat het in de special genoemd wordt maar vervolgens moet je zo'n foto er maar bij denken.
Ik was indertijd ooggetuige van de ramp (zag in een flits het vliegtuig langs mijn raam vliegen) en bewoner van de flat Kruitberg (niet het getroffen gedeelte, het eerste deel)... Ik heb ook mannen in witte pakken gezien en dat waren volgens mij indertijd gewone reddingswerkers die op zoek waren naar slachtoffers...
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden. Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
Ik tank hem regelmatig, en het is de heiligste maatschappij op Schiphol. Problemen boven Frankfurt, vlieg maar naar nederland want daar mag t allemaal... Nog steeds gebeurt het dat tijdens t laden van de vracht heel geheiemzinnig gedaan wordt en als je vraagt wat is krijg je te horen niet vragen maar werken... Kan nog wel door gaan maar ja heeft toch geen nut, joden regeren de hele wereld dus zal er nooit wat aan gebeuren.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 11:17 schreef julienj het volgende: ...Nog steeds gebeurt het dat tijdens t laden van de vracht heel geheiemzinnig gedaan wordt en als je vraagt wat is krijg je te horen niet vragen maar werken...
Da's toch raar. Ik vraag me af wat er gebeurd als je dat aanhangig maakt bij verschillende overheids instantie's. foto (doofpot?) Dan maar bij de pers. Hebben ze eindelijk weer eens wat echt voer om in vast te bijten, ipv de politie voor de voeten te lopen.
Laat ze de kamer vragen uit 1999 nog maar een keer stellen. Nu is het onderzoek immers afgerond en wordt er niks doorkruist.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 11:23 schreef Orthello het volgende:
[..]
Da's toch raar. Ik vraag me af wat er gebeurd als je dat aanhangig maakt bij verschillende overheids instantie's. foto (doofpot?) Dan maar bij de pers. Hebben ze eindelijk weer eens wat echt voer om in vast te bijten, ipv de politie voor de voeten te lopen.
Laat ze de kamer vragen uit 1999 nog maar een keer stellen. Nu is het onderzoek immers afgerond en wordt er niks doorkruist.
Welnee man dat wordt ontkent, was n incident met iemand van de RVI en die schreef naar binnelandse zaken, reactie: geen antwoord.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 11:23 schreef Orthello het volgende:
[..]
Da's toch raar. Ik vraag me af wat er gebeurd als je dat aanhangig maakt bij verschillende overheids instantie's. foto (doofpot?) Dan maar bij de pers. Hebben ze eindelijk weer eens wat echt voer om in vast te bijten, ipv de politie voor de voeten te lopen.
Laat ze de kamer vragen uit 1999 nog maar een keer stellen. Nu is het onderzoek immers afgerond en wordt er niks doorkruist.
In hoeverre zou de pers onder de WOB hier licht op kunnen werpen? Steeds meer blijkt dat er geheimzinnig wordt gedaan rond de banden tussen NL - ElAl - Israël. Vragen worden consequent ontwijkend en/of onvolledig beantwoord. Vrachtbrieven schijnen onjuist danwel onvolledig te zijn. Vorig jaar had de VN grote vraagtekens bij de Uranium verwerking in Israel. In Almelo staat een Uranium verrijkings fabriek die (op papier) verantwoordelijk is voor 10% van de wereldweid gebruikte verrijkte Uranium (U-235). Hmmm..... Ik wil niks suggereren!
Gestolen kennis van Urenco (de fabriek in Almelo) is uiteindelijk in Pakistan, Libië, Iran en Noord-Korea terecht gekomen. Dit is gebeurd door spionage door een Pakistaanse atoom geleerde (Dr. Abdul Qadeer Khan )
Het stinkt dus aan alle kanten zullen we maar zeggen.
Wat ik me altijd afvraag, heeft die crash er nou ongeveer uitgezien als die crash van 9/11? Lijken dezelfde situaties te zijn, een volgetankt groot vliegtuig dat zich in een gebouw boort.
Goede special, maar jammer dat hij nu geschreven wordt nadat er in een aantal kranten staat dat de jaarlijkse herdenking steeds minder aandacht krijgt. Beetje hypocriet.
Ik kan me nog herinneren dat we Baywatch aan het kijken waren op RTL4 en er bovenin beeld een balkje liep met 'zometeen extra newsbulletin'', toen was het vermoeden al dat er een ramp was gebeurd.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 04:05 schreef Sklasse het volgende: De waarheid mag het volk nog altijd niet weten, de JOODSE vliegmaatschappij had iets aanboord wat voor het volk nog altijd geheim is gehouden. Honderden misschien wel duizenden mensen zijn er nog altijd ziek wat aanboord was van het neergestortte vliegtuig.
Die mensen zijn niet ziek geworden door iets wat aan boord van het vliegtuig was, maar door de berichtgeving over het gerucht dát er misschien iets aan boord was. 'Mass psychogenic illness', noemt men dat.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 13:13 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Die mensen zijn niet ziek geworden door iets wat aan boord van het vliegtuig was, maar door de berichtgeving over het gerucht dát er misschien iets aan boord was. 'Mass psychogenic illness', noemt men dat.
Ja... inderdaad.... ik geloof dat ik laatste tijd ook meer hoofdpijn heb en vaker duizelig ben dan anders. Ja... volgens mij... Nee ik weet het zeker. Ik ben echt de laatste tijd vaker duizelig en misselijk.
De zogeheten crashtenders (de blusvoertuigen van Schiphol) vertrokken onmiddellijk.
Wat bedoel je hiermee precies? Want de crashtenders van Schiphol rukte niet uit richting Amsterdam maar bleven op Schiphol want zij dachten dat het vliegtuig nog een noodlanding zou gaan maken.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 13:13 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Die mensen zijn niet ziek geworden door iets wat aan boord van het vliegtuig was, maar door de berichtgeving over het gerucht dát er misschien iets aan boord was. 'Mass psychogenic illness', noemt men dat.
Het lijkt me toch vrij sterk dat mensen zichzelf ernstige auto-immuun ziektes aan hebben gepraat...
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Wat ik niet snap is dat ze de flaps omlaag hebben gedaan (Of deden ze dat niet? Beetje onduidelijk in het bericht). Of hadden ze niet door dat ze twee motoren mistten? Zul je wel niet kunnen zien vanuit de cockpit, maar dan nog. Kan een 747 landen met 2 motoren én flaps omlaag?
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 09:50 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Waar ik me nog steeds over verbaas, is het lage aantal slachtoffers!
Dit zijn de geregistreerde slachtoffers. Er zijn er natuurlijk veel meer. Er woonden veel illegalen in die flats soms wel met ze tientallen. Zieke ramp was dit en ik geloof echt wel dat er iets niet pluis was de vracht die erin zat.
Een van de afleveringen van Aircrash Investigation op NatGeo gaat over de ramp, erg interessant
In Mekka
Dat is pas leuk
Bedankt voor jullie column.
Dat het alweer 15 jaar geleden is, wat gaat de tijd hard...
Mooi in de doofpot gestopt....
That boy needs therapy..
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
Vliegt een boeing door de muren
Yogho yogho
fotofotofoto
En of ze iets vreemds aan boord hadden weet ik niet, maar het zou mij niks verbazen.
Ik was binnen 2 minuten na de crash ter plaatse en het stonk daar verschrikkelijk. Ik heb wel eens vaken een brand gezien maar nooit zo'n lucht geroken.
Ook toen waren de mannen in witte pakken al vrij snel op de plaats des onheils...Mannen in witte pakken met gasmaskers op en zonder iets van text op die pakken.
De GG&GD heeft dit altijd achterop staan, dus wie het wel waren is nog steeds een raadsel.
Goed geschreven stuk trouwens...
Vrienden van mij hebben nog steeds onderdelen van het vleigtuig thuis staan, 1 wc pot en 1 deur. En een oud-collega kwam de volgende dag met een halve doos vol met vrachtbrieven waar wij niks uit op konden maken...
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
Wat niet wil zeggen dat deze grondstof of de verbranding ervan werkelijk schade heeft toegebracht...
Komt die boeing naar benee
foto Ok, ik zat op de basisschool toen.
Waar ik me nog steeds over verbaas, is het lage aantal slachtoffers!
(als je kan rommelen met geluids instellingen... versterk de 1kHz band en verzwak de rest iets. Dan kan je het prima volgen)
De laatste minuten radio verkeer met de ElAl boeing en de verkeersleiding. Vooral het laatste stuk is echt huivering wekkend. Luister en huiver!
Mijn nekharen staan elke keer weer recht overeind als ik het terug luister.
Vervolgens komt met veel ongeloof, verbazing en verbijstering het hulpverlenings apparaat op gang. Paniek
Agenten zijn ook maar mensen. Hoe reageer jij als je voor je neus een vliegtuig hebt zien neer storten? foto
Iemand nog een foto beschikbaar van het vliegtuig voordat die crashte ? Wel jammer dat het in de special genoemd wordt maar vervolgens moet je zo'n foto er maar bij denken.
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
vliegt een Boeing in je flat foto
Ik moest er laatst nog aan denken.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
Ik tank hem regelmatig, en het is de heiligste maatschappij op Schiphol.
Problemen boven Frankfurt, vlieg maar naar nederland want daar mag t allemaal...
Nog steeds gebeurt het dat tijdens t laden van de vracht heel geheiemzinnig gedaan wordt en als je vraagt wat is krijg je te horen niet vragen maar werken...
Kan nog wel door gaan maar ja heeft toch geen nut, joden regeren de hele wereld dus zal er nooit wat aan gebeuren.
Ik vraag me af wat er gebeurd als je dat aanhangig maakt bij verschillende overheids instantie's. foto (doofpot?)
Dan maar bij de pers. Hebben ze eindelijk weer eens wat echt voer om in vast te bijten, ipv de politie voor de voeten te lopen.
Laat ze de kamer vragen uit 1999 nog maar een keer stellen. Nu is het onderzoek immers afgerond en wordt er niks doorkruist.
Steeds meer blijkt dat er geheimzinnig wordt gedaan rond de banden tussen NL - ElAl - Israël. Vragen worden consequent ontwijkend en/of onvolledig beantwoord. Vrachtbrieven schijnen onjuist danwel onvolledig te zijn.
Vorig jaar had de VN grote vraagtekens bij de Uranium verwerking in Israel.
In Almelo staat een Uranium verrijkings fabriek die (op papier) verantwoordelijk is voor 10% van de wereldweid gebruikte verrijkte Uranium (U-235). Hmmm..... Ik wil niks suggereren!
Gestolen kennis van Urenco (de fabriek in Almelo) is uiteindelijk in Pakistan, Libië, Iran en Noord-Korea terecht gekomen. Dit is gebeurd door spionage door een Pakistaanse atoom geleerde (Dr. Abdul Qadeer Khan )
Het stinkt dus aan alle kanten zullen we maar zeggen.
W.O.B. = Wet Openbaarheid Bestuur
Ja... volgens mij...
Nee ik weet het zeker.
Ik ben echt de laatste tijd vaker duizelig en misselijk.
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Kan een 747 landen met 2 motoren én flaps omlaag?
Verschrikkelijke ramp verder, ik was toen een jaar of 8 en ik ben een tijdje bang geweest als er een vliegtuig over vloog.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken