Na onderzoek van de wrakstukken op de vuilnisbelt waar de vliegtuigresten en puin van de flatgebouwen waren gestort, werd de oorzaak van het losraken van de derde motor van de Boeing gevonden. Een pin waarmee de motor aan het vliegtuig was bevestigd had het begeven. De motor draaide op vol vermogen vanwege het opstijgen van het vliegtuig en vloog na het afbreken van de vleugel naar voren. Toen de motor afzakte naar achteren, knalde deze frontaal op de 4e motor aan de rechterzijde van het vliegtuig, die daarmee ook van de vleugel afgescheurd werd. De rechtervleugel had geen motoren meer en de vleugelkleppen waren onbruikbaar geworden. Normaal kan een Boeing 747 met twee motoren nog een veilige noodlanding maken. Bij een landing vertraagt het vliegtuig en daalt af richting de landingsbaan. De piloot van de El Al 1862 volgde de normale procedure en verlaagde de snelheid van het vliegtuig. Achteraf bleek dat het vliegtuig voor de gepoogde landing slechts recht gehouden werd door de hoge snelheid van het vliegtuig. Toen het vliegtuig lager ging vliegen en vaart minderde, viel ook het draagvermogen van de beschadigde rechtervleugel weg en verviel het toestel in zijn laatste, fatale duikvlucht. De Boeing 747 draaide om zijn as met de rechter vleugel richting de grond en boorde zich om vijf minuten over half zeven in de Groeneveenflat en de flat Klein-Kruitberg. 43 mensen kwamen om het leven.
Deze special is samengesteld door DJMO, Janetje en Petre. De afbeelding van de routekaart komt van wikipedia en valt onder de GNU Free Documentation License. Met dank aan het Scannermuseum voor de twee geluidsfragmenten.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!