Na onderzoek van de wrakstukken op de vuilnisbelt waar de vliegtuigresten en puin van de flatgebouwen waren gestort, werd de oorzaak van het losraken van de derde motor van de Boeing gevonden. Een pin waarmee de motor aan het vliegtuig was bevestigd had het begeven. De motor draaide op vol vermogen vanwege het opstijgen van het vliegtuig en vloog na het afbreken van de vleugel naar voren. Toen de motor afzakte naar achteren, knalde deze frontaal op de 4e motor aan de rechterzijde van het vliegtuig, die daarmee ook van de vleugel afgescheurd werd. De rechtervleugel had geen motoren meer en de vleugelkleppen waren onbruikbaar geworden. Normaal kan een Boeing 747 met twee motoren nog een veilige noodlanding maken. Bij een landing vertraagt het vliegtuig en daalt af richting de landingsbaan. De piloot van de El Al 1862 volgde de normale procedure en verlaagde de snelheid van het vliegtuig. Achteraf bleek dat het vliegtuig voor de gepoogde landing slechts recht gehouden werd door de hoge snelheid van het vliegtuig. Toen het vliegtuig lager ging vliegen en vaart minderde, viel ook het draagvermogen van de beschadigde rechtervleugel weg en verviel het toestel in zijn laatste, fatale duikvlucht. De Boeing 747 draaide om zijn as met de rechter vleugel richting de grond en boorde zich om vijf minuten over half zeven in de Groeneveenflat en de flat Klein-Kruitberg. 43 mensen kwamen om het leven.
Deze special is samengesteld door DJMO, Janetje en Petre. De afbeelding van de routekaart komt van wikipedia en valt onder de GNU Free Documentation License. Met dank aan het Scannermuseum voor de twee geluidsfragmenten.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
ik kan het me nogsteeds als de dag van gisteren herinneren. Ik woon er zelf 5 minuten fietsen vandaan, en stond in de straat toen het vliegtuig over ons heen kwam met een hoop geluid en onderdelen die je zag vallen. Ik ben toen op mijn fiets gesprongen met mijn buurjongen, en met de tijd dat we halverwege waren, zagen en voelde we een enorme vuurzee.. Het viel me wel op dat de hulpdiensten snel ter plaatsen waren. Op school moeten wij de volgende dag tekeningen maken over de ramp (mijn school was in de bijlmermeer) en verhalen schrijven waar een boek van gemaakt is (een gat in ons hart) Ik heb gisteren voor het eerst in 10 jaar weer het boek gepakt uit de kast, en helemaal doorgelezen / bekeken... Opeens kwamen alle herinneringen weer naar boven.. 9 van de 24 kinderen in mijn klas zijn omgekomen, en vele ware familie verloren. Dagen van rou, begravenissen en dat soort dingen kwamen op ons af.
Zoals de titel van het boek zegt.. een gat in ons hart.. Na 15 jaar doen de herinneringen nogsteeds pijn...
DUCK MY SICK OR SOMETHING LIKE THAT! WHAT? ARE YOU NUCKING FUTS???!!! opzoute ! Ik denk niet zoals jij bent :( IK BEN HOOGBEVAAGD!
Op RTL4 werd in de eerste extra nieuwsuitzending gesproken van "tientallen vermisten". Later werd gesproken over 200 à 250 doden. Toen gingen er wel rillingen door me heen. Met zoals op het moment dat de eerste beelden werden uitgezonden. Op Teletekst waren enorme namenlijsten te zien van vermisten. Gelukkig zijn de meeste van de vermisten levend en wel teruggevonden. Vergeleken met de eerdere schattingen viel het dodental nog mee. Al blijft 43 natuurlijk nog een flink aantal.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 06:46 schreef Foktorio het volgende: 15 jaar alweer. Wat gaat de tijd toch snel... foto
de tijd gaat echt wel snel. Toch weet ik nog wel hoe ik het hoor ondanks dat ik toen 9 jaar was.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid Put our differences behind us. While we shine like the sun See what we've all become. Together we are one
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 15:04 schreef Lightning_NL het volgende: Wat ik niet snap is dat ze de flaps omlaag hebben gedaan (Of deden ze dat niet? Beetje onduidelijk in het bericht). Of hadden ze niet door dat ze twee motoren mistten? Zul je wel niet kunnen zien vanuit de cockpit, maar dan nog. Kan een 747 landen met 2 motoren én flaps omlaag?
Ze wisten niet dat ze 2 motoren daadwerkelijk verloren hadden, inclusief een deel van de vleugelvoorrand. De aerodynamica verandert dusdanig dat het al een knap is dat ze zolang zijn doorgevlogen. Doordat ze de flaps omlaag deden werd het vluegelprofiel zodanig beinvloed dat de beschadigde kant amper meer lift genereerde. De piloot kwam daar op het laatse moment achter en probeerde uit de duikvlucht te komen door de flaps te raisen. Maar het was al veel te laat.
Een 747 kan makkelijk met 2 overgebleven motoren landen, het verreist wel een andere flapsetting, maar in die drukte hadden ze daar geen tijd meer voor. Ze waren ook erg zwaar en hadden een te grote snelheid. Je zou bijna wensen dat ze gewoon met een te harde snelheid waren geland. Het vliegtuig wordt vermorzeld, maar je stort op die manier niet neer op een drukbevolkt gebied en je hebt kans dat je het overleeft als crew.
Op donderdag 4 oktober 2007 @ 04:05 schreef Sklasse het volgende: De waarheid mag het volk nog altijd niet weten, de JOODSE vliegmaatschappij had iets aanboord wat voor het volk nog altijd geheim is gehouden. Honderden misschien wel duizenden mensen zijn er nog altijd ziek wat aanboord was van het neergestortte vliegtuig.
Iedereen die ter plekke woonde (waaronder ik) is uitgebreid medisch onderzocht. Ik zelf woonde vlakbij de ramp. Heb nooit gezondheidsproblemen gehad na de ramp, ben ik dan een medisch wonder of zo? Maar ja, ik kan alleen voor me zelf spreken. Hier is het rapport: http://www.movb.nl/artman/publish/article_123.shtml
Uit de onderzoeken blijkt dat klachtenpatronen niet specifiek aan de Bijlmerramp toe te schrijven zijn. Uit eerdere resultaten van het MOVB blijkt dat een deel van de betrokken hulpverleners meer klachten heeft dan de niet-betrokkenen. Dit verschil kon niet worden aangetoond in laboratoriumonderzoek in bloed, speeksel en urine van de betrokkenen en de niet-betrokkenen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden. Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
Prachtig geschreven! 15 jaar alweer.. ik kan het me echt zo goed herinneren. Een klasgenoot van mij is helaas ook omgekomen bij dit verschrikkelijke ongeluk
Ik woon er zelf 5 minuten fietsen vandaan, en stond in de straat toen het vliegtuig over ons heen kwam met een hoop geluid en onderdelen die je zag vallen. Ik ben toen op mijn fiets gesprongen met mijn buurjongen, en met de tijd dat we halverwege waren, zagen en voelde we een enorme vuurzee.. Het viel me wel op dat de hulpdiensten snel ter plaatsen waren. Op school moeten wij de volgende dag tekeningen maken over de ramp (mijn school was in de bijlmermeer) en verhalen schrijven waar een boek van gemaakt is (een gat in ons hart) Ik heb gisteren voor het eerst in 10 jaar weer het boek gepakt uit de kast, en helemaal doorgelezen / bekeken... Opeens kwamen alle herinneringen weer naar boven.. 9 van de 24 kinderen in mijn klas zijn omgekomen, en vele ware familie verloren. Dagen van rou, begravenissen en dat soort dingen kwamen op ons af.
Zoals de titel van het boek zegt.. een gat in ons hart.. Na 15 jaar doen de herinneringen nogsteeds pijn...
WHAT? ARE YOU NUCKING FUTS???!!!
opzoute ! Ik denk niet zoals jij bent :(
IK BEN HOOGBEVAAGD!
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Een 747 kan makkelijk met 2 overgebleven motoren landen, het verreist wel een andere flapsetting, maar in die drukte hadden ze daar geen tijd meer voor. Ze waren ook erg zwaar en hadden een te grote snelheid. Je zou bijna wensen dat ze gewoon met een te harde snelheid waren geland. Het vliegtuig wordt vermorzeld, maar je stort op die manier niet neer op een drukbevolkt gebied en je hebt kans dat je het overleeft als crew.
http://www.movb.nl/artman/publish/article_123.shtml
Uit de onderzoeken blijkt dat klachtenpatronen niet specifiek aan de Bijlmerramp toe te schrijven zijn. Uit eerdere resultaten van het MOVB blijkt dat een deel van de betrokken hulpverleners meer klachten heeft dan de niet-betrokkenen. Dit verschil kon niet worden aangetoond in laboratoriumonderzoek in bloed, speeksel en urine van de betrokkenen en de niet-betrokkenen.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken