Black Panther
Het klapstuk voor Marvel-fans kruipt met rasse schreden dichterbij, maar niet zonder daarvoor eerst een nieuwe held te introduceren. Black Panther, gestalte gegeven door Chadwick Boseman, kwam al iets eerder in de tijdlijn voorbij, maar krijgt nu zijn eigen achtergrondverhaal. Aan het roer staat Ryan Coogler, een regisseur die furore maakte met prachtige films als Fruitvale Station en Creed. Het is nu aan hem om een bigbudgetproductie waarbij, zeker in het geval van een Marvel-film, veel op het spel staat, tot een succes te maken. Of hem dat gelukt is? Hell yeah.
Na de aanslag in Captain America: Civil War, waarbij T'Challa zijn vader verloor, keert hij terug naar het mythische land Wakanda, waar al eeuwen de mensen in rijkdom leven door het opwekken van de oerstof Vibranium. Nadat hij tot koning is gekroond, krijgt T'Challa te maken met de moeilijke gewetensvraag: wordt het tijd om de rijkdom te delen, of om het eigen volk te beschermen tegen de invloeden van buitenaf. Ondertussen staat er een nieuwe bende op, onder leiding van Klaue, ofwel Klaw genoemd (Andy Serkis), die maar één doel heeft: het vergaren van zoveel mogelijk Vibranium. Erik Killmonger wil daarin echter veel verder gaan en slaat een meer drastische weg in: het veroveren van Wakanda.
Chadwick Boseman is te zien in de titelrol en weet die met een enorme overtuiging neer te zetten. Nadat het publiek is gewend aan het soort accent dat er gesproken wordt door vrijwel alle personages in Wakanda is er alleen maar stof om van te genieten. Vooral de mate waarin Boseman de menselijkheid in T'Challa naar voren brengt is zeer opvallend. In Black Panther is er niet één slechterik. En de slechteriken zijn niet eens slechteriken. Allereerst is er Andy Serkis, die zijn rol als Ulysses Klaue weer mag vertolken. Hij zet een maniakale man neer, zonder daarin over te gaan op cartooneske waanzin. De manie die er zich in Klaue bevindt, is zo gegroeid door zijn leven heen en dat is te zien in de manier waarop Serkis hem speelt. Daarbij levert ook Michael B. Jordan een puike prestatie af als Killmonger. Hij is overigens inmiddels uitgegroeid tot de Leonardi DiCaprio van Ryan Coogler, zoals dat bij Martin Scorsese het geval is. De wrok die Erik heeft gevormd tot wat hij nu is geworden, wordt op een eigenaardige manier en met treffende parallelen aan het publiek duidelijk gemaakt. Martin Freeman was ook al eerder te zien, maar mag nu wat meer actie beleven, zoals hij dat bijvoorbeeld gewend was van zijn tijd bij Sherlock. Ook deze acteur is als een vis in het water in de wondere wereld van Black Panther en dat is mede te danken aan het fantastische script van de hand van de nog vrij onbekende Joe Robert Cole in samenwerking met Coogler zelf. Het feit dat de heren het niet erg vinden om risico's te nemen blijkt al snel en werpt onomstotelijk zijn vruchten af.
Als regisseur had Coogler zich op kleine schaal al bewezen, maar wat dan steeds vaker de trend wordt is dat deze kleinschaligheid niet langer meer geboden wordt aan de regisseur, waardoor hij (of zij) de focus kwijtraakt. Door zelf aan het einde van de lijn te staan wat betreft het scenario en het script, weet Coogler precies welke kant hij op wil en kan. Dit zorgt ervoor dat alhoewel sommige scènes net iets te lang aanvoelen, waarbij dat dan vooral de vechtscènes zijn, er geschakeld kan worden op een manier die al te zien was in Fruitvale Station. Maar dan op een schaal die natuurlijk enorm is. Het wordt dan ook langzaamaan gedurende de film wel duidelijk waar het budget voornamelijk aan is besteed. De wereld van Wakanda, die deels door CGI wordt geportretteerd, ziet er adembenemend uit. De prachtige vlaktes van Afrika worden getoond, en er wordt ook nog eens met respect omgegaan met de gebruiken die bij dit Afrikaanse landschap horen.
Dan is er als laatste ook nog de soundtrack van Kendrick Lamar, die hiervoor alle lof verdient. Het is de neiging naar R&B, met een frisse mix van hiphop die op sommige momenten in de film verrassend goed past. Het wordt geen moment saai wat betreft de muziek, want er wordt elke keer weer een richting ingeslagen die een bepaalde mate van verbazing brengt. Dit mag hij zeker nog een keer doen.
Black Panther is een geslaagd project, dat dit weet te bereiken door de afwisseling tussen het gewicht die aan de scènes wordt meegegeven, terwijl er tegelijkertijd uitstekend is gekeken naar wat het personage Black Panther allemaal heeft te bieden vanuit de bron. Stan Lee & Jack Kirby mogen trots zijn op wat er met hun creatie heeft plaatsgevonden. Ryan Coogler heeft een film afgeleverd die, ondanks de soms wat lange aanloop naar bepaalde scènes en de hoogtepunten daarin, tot nu toe op de meest interessante manier een Marvel-personage op het witte doek knalt.
En waarom je het rotzooi vindt, vind ik ook wel interessant. Ik heb al een aantal goede kritieken gehoord van figuren die ik wel vertrouw qua mening, dus het is altijd interessant om een tegenargument te horen.
Watch how I soar.
Pinkpop 2015 2016 2017 2018 2019
Lowlands 2015 2016 2017 2018
Waarom overigens dan 'maar' een 8 geven terwijl deze review eerder leest als een 9+?
Die vaste figuren van jou willen gewoon hun baan behouden. Op recensies van de gewone mensch die kritisch zijn worden allemaal doodwensen achtergelaten onder het mom van racisme.
Film zelf lijkt me fantastisch! Kan niet wachten hem te gaan zien.
Gaan we binnen 20 jaar echt Black Panther noemen als iemand een goed film vraagt uit 2018? Die kans lijkt mij klein. Het scenario is zoals gewoonlijk niet veel soeps, de cinematografie zeer gewoontjes, de acteerprestaties niets speciaals,... maar Marvel, dus moet het wel goed zijn.
De pers mag echt wel wat kritischer zijn. Ik begin echt te denken dat velen beïnvloed worden en anderen hen kopiëren.
Of misschien wordt het publiek als maar dommer of zo en passen ze zich aan aan "de massa"? Ik weet het niet.
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
Sanka? You dead man?
Bovendien zie ik het probleem niet: ik bedoel fucking Heimdall die toch echt een noorse roomblanke god is, word gespeeld door Idris Elba in Thor. En hij doet het best aardig.
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
In plaats dat men zijn (terechte) argumenten accepteerde (want iedereen zou het recht op zijn eigen mening mogen hebben) werd deze man beschuldigd van racisme!
https://www.google.nl/amp(...)-rotten-tomatoes.amp
Hoe durft iemand een eigen mening te hebben?!
Deze bullshit verknald bij veel mensen de goodwill richting deze film.
[ Bericht gewijzigd door Recht_voor_zijn_raap op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:08 ]
Humo claimt dat dit de saaiste tot nochtoe is. Aangezien ik het vrij vaak met Humo eens ben, vooral op gebied van de Marvel films, ben ik toch benieuwd.
Ik vrees een prachtig aangeklede doch flinterdunne film.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Een paar zwarte acteurs wordt hier al als pc gezien. Een film met alleen maar zwarte acteurs als racisme...
Maar benoem ze niet als racisten hoor
...
daar te gokken dat de zwartjes compleet gaan rellen als ze hiervoor geen Oscars krijgen
mocht ze dat wel krijgen... zal t wel niet genoeg wezen!
maargoed als ze er meerdere krijgen lijkt t me duidelijk dat t zoals vaker met oscars voor zwarten
het eigenlijk alleen maar gegeven wordt ivm policors
HECK stelt dat t echt zo fakking goed is dat ze t verdienen
maken ze zichzelf belachelijk omdat ze alle voorgaande keren over de blanken liepen te zeiken
waardoor we nergens meer zeker van kunnen zijn of t nu klopt of niet
Nou, ik kan niet wachten om het straks te zien.
Misschien moet je de film eens gaan kijken, want wat je verteld is echt onzin.
Het is in ieder geval zeker geen film waarover je uren na kunt praten, maar dat geldt wmb voor alle Marvelfilms. Het is puur entertainment en ik heb het idee dat ze daar steeds beter in worden. Visueel zag het er fantastisch uit, de vechtscenes zijn enorm spectaculair en de muziek is heel goed uitgekozen. Ik zou er lekker voor gaan zitten en je verstand op popcorn zetten.
Maar Age of Ultron, Civil War en in beperkte mate Winter Soldier deden me gewoon bijzonder weinig. Met name de films van de Russo broertjes komen kil en afstandelijk over, zonder ergens echt diepgang te krijgen op een geloofwaardige manier. Age of Ultron lijdt onder de waanzin van Whedon, die ik met Firefly en Avengers nog goed kon waarderen, maar compleet uit de bocht vloog met een beroerd verhaal.
Dan kan ik het riskante van DC momenteel (sans Suicide Squad en JL) toch beter waarderen. Al is het makkelijk zeiken op die films.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Diepgang zit er op zich niet veel in. Het refereert wel naar een hoop sociale issues, maar de film gaat er eigenlijk vanuit dat de kijker daar al genoeg over weet om de rol ervan in het verhaal te snappen. Het weet denk ik wel wat beter een serieuze toon te houden op belangrijke momenten doordat er wat minder grappen in Black Panther zitten dan in de vorige 3 MCU films. GotG2, Homecoming en Ragnarok waren wat dat betreft veel meer comedies. Ik denk wel dat de combinatie superheld en staatshoofd voor interessante sequels kunnen zorgen.
En bij personages waar het er niet toe doet maakt het geen zak uit wie het speelt.
Wel gek vind ik dat het zo enorm benadrukt moet worden. Een bijna volledig zwarte cast, prima, maar waarom dat zo benadrukken? Nergens voor nodig. Net zoals ik het totaal onnodig vind om alsmaar te benadrukken dat een film een bijna volledig blanke cast heeft.
Hollywood is zo'n beetje de minst discriminerende industrie en het percentage minderheden komt vrijwel 1 op 1 overeen met de demografie binnen de VS. Kortom; het continu geschreeuw om meer zwarten in films is onterecht want ze zijn uitstekend vertegenwoordigd, evenals aziaten en latino's overigens. Het continu geblaat dat een film vanwege reverse racism wel een zwarte cast zal hebben vind ik daarbij ook onzin.
En dan hebben we het nog niet over whitewashing, wat ook niet echt een ding meer is in de huidige filmwereld. Dan kun je het ook wel hebben over straight-washing (als een homo wordt gespeeld door een heteroseksueel), om maar iets te noemen. Gelul in de ruimt. Allemaal.
En dan ontopic: ik hoop 'm morgen te gaan zien. Lijkt me tof
En ook dat er bewust naar een zwarte James Bond werd gezocht... dat soort dingen veroorzaken dit soort frustraties en discussies.
Overigens lijkt dit me ook wel een leuke film dus binnenkort ook maar eens heen
Echt een aanrader!
Hij bekritiseerde de weg van zijn voorgangers en koopt ook een gebouw of drie om de minderbedeelden in een specifieke omgeving te helpen, maar of de wereld bijvoorbeeld geïntroduceerd wordt aan Vibranium bleef volgens mij onbeantwoord. Een scène waarin hij Killmonger duidelijk zou proberen te maken hoe hij zijn medemens daadwerkelijk kan helpen met de unieke grondstof te vinden op Wakanda, had wat mij betreft wel een mooie toevoeging geweest!
En nee, de Infinity Stones zijn geen goed excuus.
Prachtige beelden van Afrika, prachtige outfits, prachtige special effects en... dan houdt het op:
- Slap, veel te makkelijk verhaal (maar dat is standaard Marvel zo langzamerhand)
- Zeer oppervlakkig (idem)
- Seksistisch: nogal wat afzeikerij richting mannen, de pussy power druipt er vanaf
- Hypocriet: monsieur is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn voorvaderen, of zelfs zijn eigen vader, maar blanken zijn dat wel
- Ronduit racistisch: "Just another white guy for us to fix", werkelijk? Vervang het eens door "black" en de Melkweg is te klein. Maar dat viel natuurlijk al te verwachten door de titel; ook daar: vernoem je film eens naar een blanke, extremistische organisatie en de Melkweg is te klein.
Continu gedram over "black history" in combinatie met een zeer selectieve kijk op de geschiedenis: uiteraard wordt weer eens de slavernij van stal gehaald, daarbij maar even vergetende dat het voornamelijk de zwarten zelf waren die in slaven handelden en slaven hadden.
Ook hebben de blanken Afrika zogenaamd leeggestolen, terwijl in realiteit het meestal om verkoop tegen te lage prijzen ging; alsof het de schuld van blanken is dat Afrikanen nogal gemakzuchtig en dus geen handige zakenlui zijn. Voordat ik hier weer een berg gezeik over krijg van zure SJW-ers die niet verder dan dit polderlandje zijn geweest: ik weet waar ik het over heb, genoeg ervaring met Afrikanen. Vandaag een tientje in plaats van vijf euro verdiend = morgen niet op werk verschijnen.
Feit is gewoon dat, net als in het Midden-Oosten, de Afrikanen hun ellende voornamelijk aan zichzelf en hun buren te danken hebben, maar net als het Midden-Oosten is het natuurlijk veel makkelijker om anderen, voornamelijk het blanke Westen, de schuld te geven. Ronduit één grote white guilt trip van SJW Hollywood dus.
Kortom: oppervlakkigheid ten top, dus een mager zesje. Volgende deel zal ik niet meer gaan kijken. Jammer.
[ Bericht gewijzigd door TimMer1981 op woensdag 7 maart 2018 @ 13:04 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken