Farming Simulator 17

Farming Simulator is één van die gameseries waar weinig aandacht naar uit gaat en over het algemeen zelfs niet zo serieus wordt genomen door de gaming community. Toch wordt er om de twee jaar weer een nieuw deel geproduceerd en zijn we inmiddels aanbeland bij het zesde deel in de serie. Is boertje spelen nog wel leuk na al die jaren?

Laat ik maar gelijk een misverstand uit de wereld helpen: Farming Simulator draait écht niet alleen om het verbouwen van je velden. Integendeel, het spel kent een behoorlijk diep managementsysteem. Net zoals andere klassiekers in het genre zoals SimCity of Transport Tycoon, gaat het om het op de juiste manier en op het juiste moment spenderen van je budget. Het grootste verschil is dat Farming Simulator ook de optie biedt om zelf je bonen te doppen.

Toegegeven, het constant ploegen, telen, zaaien, bemesten en oogsten van je velden is niet het meest spectaculaire wat de huidige game-industrie te bieden heeft, maar het werkt verrassend rustgevend. Je zal behoorlijk hersendood worden als je het uren achter elkaar gaat doen, maar gelukkig verwacht Farming Simulator dat ook niet van je. Het is prima mogelijk om progressie in je carrière te boeken zonder ook maar een veld persoonlijk te bewerken, aangezien het altijd mogelijk is hier arbeiders voor in te huren.

En wat te doen terwijl je werknemers aan het zweten en zwoegen zijn? De keuze is helemaal aan jou: bomen zagen, eieren rapen, koeienstront verzamelen, je buurboeren helpen of voedsel voor je varkens samenstellen zodat je bacon sappiger en meer waardevol wordt, er zijn tientallen mogelijkheden om je geld te verdienen. Het voelt ook daadwerkelijk goed om een geavanceerd stuk technologie waarmee je je werkzaamheden nu nog efficiënter kan uitvoeren met je zuurverdiende centen te kopen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de game wat meer uitleg had kunnen geven over waar een voertuig precies voor is bedoeld. Het assortiment is gigantisch en de voertuigen zijn op het eerste gezicht moeilijk te onderscheiden. Niet erg Randstadbewonersvriendelijk.

Helemaal vriendelijk voor het oog is Farming Simulator 17 ook niet. De draw distance is simpelweg slecht met zijn constante pop-ins, zelfs bij de kleinste velden kan je de overkant niet in fatsoenlijk detail zien. De omgeving is ook totaal niet interessant, wat had kunnen helpen tegen de soms wat eentonige gameplay. Voor het eerst in de serie levert de game wel radiostations die voor enige afleiding kunnen zorgen. Met rock-, elektronische-, country- of popmuziek is er voor iedereen wel wat, maar de playlists zijn te kort en worden al snel herhaald. Het is een goede poging, maar je bent beter af door zelf voor achtergrondmuziek te zorgen.

En dan hebben we het nog niet eens over de physics gehad, die vallen in de categorie ‘zo slecht dat het goed is’. Voor het eerst in de serie kan je ook zelf dingen oppakken, zoals kruiwagens of net gezaagde boomstammen. Dit lijkt zo gedaan te zijn zodat je kleine dingen in je pick-up truck kan vervoeren in plaats van dure apparatuur te kopen, maar ook dat werkt voor geen meter. Zwaartepunten worden lachwekkend slecht gesimuleerd waardoor je voertuigen constant omkieperen zonder enige geldige reden. Sowieso zijn de rijmechanieken zeer matig waarbij auto’s volledig onbestuurbaar worden op hoge snelheid. Gelukkig kunnen tractoren over het algemeen niet zo hard. Dan zijn er ook nog vreemde glitches waardoor je met ieder willekeurig voorwerp kan vliegen of snel miljoenen aan euro’s kan verdienen. Vooral met vrienden erbij is dat allemaal leuk, maar andere keren werkt het tegen je en spendeer je tijd om iets te herstellen wat de game vanaf het begin goed had moeten doen.

Die multiplayer is overigens één van de positieve punten van Farming Simulator 17. Alle mechanieken werken net zo goed (of slecht) als in de singleplayer en een boerderij starten samen met je vrienden is verrassend veel leuker dan je zou denken. Bijna alle manieren van geld verdienen bestaan uit meerdere stappen, dus er zijn vele mogelijkheden tot samenwerken. Het zo efficiënt mogelijk laten lopen en afwegingen maken hoe het meeste financieel succes te boeken is veel leuker samen dan alleen. Het is daarom ook jammer dat het niet mogelijk is om je eigen persoonlijke carrière (tijdelijk) om te zetten naar een multiplayergame.

Maar waar Farming Simulator echt in uitblinkt is het eerder genoemde managementsysteem. Het is continu afwegingen maken wat de beste optie is, of wat je het leukste vindt om te doen. De economie fluctueert constant, wat je motiveert zo veel mogelijk verschillende manieren van geld verdienen te onderzoeken. Aan de andere kant is het net zo belangrijk om je voertuigen tijdig te vervangen, voordat je onderhoudskosten de pan uit rijzen. Door het gedetailleerde systeem zijn de momenten waarop je niets te doen hebt erg schaars.

Over details gesproken, de voertuigen zijn enorm goed nagemaakt met zoveel bewegende en bestuurbare onderdelen dat het geheel ook realistisch doet aanvoelen. Nieuw is ook dat consolespelers nu ook toegang krijgen tot mods om de game verfrissend te houden en bovendien ondersteunt de game ook op consoles het gebruik van racestuurtjes. Het zijn leuke details die de houdbaarheid iets verlengen, maar Farming Simulator 17 heeft dat niet eens zo nodig, er is immers ruim voldoende te doen.

• Diep managementsysteem
  • Enorm assortiment aan voertuigen en mogelijkheden
  • Mod-support