Xiaomi Mi Pad 2

4. Xiaomi Mi Pad 2

De Mi Pad 2 beschikt over wat nieuwe hardware, waaronder de Intel Z8500 processor, een quad-core op 2.2GHz. Deze wordt vergezeld door helaas maar 2GB werkgeheugen en Intel HD graphics. Dit alles werkt in de praktijk goed samen, maar het is wel belangrijk om te benoemen dat je dus geen microSD-poort hebt en bent overgeleverd aan de, in dit geval, 16 GB. Van deze 16 GB blijft 12,08 GB beschikbaar, wat niet bijster veel is. Als je hem dus wil kopen, ga dan gelijk voor het 64 GB-model.

Prestaties

In het gebruik merk je dat het goed op elkaar is afgesteld, zo heeft de gemiddelde gebruiker voldoende aan de 2 GB werkgeheugen. De processor is wat zuiniger dan zijn voorganger (in deze zit ook een kleinere accu) maar presteert goed. In ieder geval voldoende voor de gebruikelijke apps zoals Youtube, Netflix, Facebook, browsen et cetera. Dat is ook waar deze tablet naar mijn mening voornamelijk voor bedoeld is. Wil je keihard gaan gamen, dan zal je wat sneller tegen het beperking van het werkgeheugen aanlopen.

Als we het dan toch over gamen hebben, dan zijn er meerdere games die ik gedraaid heb om een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Je merkt bij een Asphalt 8 dat het door de menu's lopen wat trager gaat, maar in de race zelf loopt het wel prima. Angry Birds 2 draait zonder problemen en ook een Simcity geeft geen moeilijkheden.

Benchmarks

• Antutu 72211
  • Ice Storm Extreme 10216
  • Geekbench 3165 multi-core, 969 single-core
  • Quadrant: 131009

mipad2-antutu1 (Foto: rene90)

mipad2-antutu2 (Foto: rene90)

Overig

De speaker is een erg groot pluspunt van deze tablet, het geluid kan behoorlijk hard maar blijft wel goed klinken. Sowieso biedt het voldoende volume om er prima een film of serie op te kijken zonder gebruik te hoeven maken van een koptelefoon. Qua verbindingen heb je de beschikking over bluetooth en wifi 802.11ac. Beide werken prima, ondanks de metalen behuizing. De snelheden die ik op de Mi Pad haal zijn vergelijkbaar met andere apparaten.

Software

Xiaomi maakt uiteraard gebruik van zijn eigen skin die over Android heen ligt, genaamd MIUI 7. Het is een fijne toevoeging omdat je veel meer instelmogelijkheden hebt dan bij de gemiddelde tablet. Een klein puntje is dat de titels en opties niet overal in het Nederlands zijn, en dat je geen app-drawer hebt.

Een andere handige instelling is bijvoorbeeld om de knoppen onder aan het scherm uit te zetten, zodat je deze goed kan vasthouden tijdens het kijken van een film of iets dergelijks. En de verlichting is ook weer een optie om in of uit te schakelen naar eigen wens.

mipad2-home1 (Foto: rene90)mipad2-home2 (Foto: rene90)

Batterij

Er is gekozen voor een accu van 6190 mAh, die behoorlijk goed presteert in de praktijk. Sowieso verliest hij bijna geen percentage als hij in stand-by staat en is het vaak genoeg voorgekomen dat ik na 2 weken de tablet weer ergens vandaan haalde en er nog prik in zat. Als je hem continu zou gaan gebruiken voor voornamelijk Netflix, dan zit je na 5 uur en 41 minuten met nog 19% resterend op de hoogste helderheid. Wat dat betreft dus een nette score.

Voor het opladen is er ondersteuning voor quick-charge, en dit kan door middel van de meegeleverde 5V/2A-oplader. Ik heb de tablet even aan de lader gehangen met een KCX-017 ertussen en dan kom je inderdaad aan deze laadsnelheden.

mipad2-netflix1 (Foto: rene90)

mipad2-netflix2 (Foto: rene90)

mipad2-netflix3 (Foto: rene90)

Camera

Xiaomi heeft in de camera app allerlei toevoegingen gemaakt waarbij je de basisinstellingen weer moeilijk kan vinden. Los daarvan is de 8MP-camera best oké voor een tablet. Verwacht er niet te veel van, maar voor de sporadische kiekjes zal het voldoen. Dit is eigenlijk hetzelfde voor de 5MP-selfiecam. Het is te zien dat Xiaomi niet heeft ingezet op de camera's omdat ze hier meer hadden kunnen uitpakken met betere sensoren / flitsers.

mipad2-cameraopties (Foto: rene90)

mipad2-foto1 (Foto: rene90)

mipad2-foto2 (Foto: rene90)