Hatred

Heel af en toe komen er games uit van onbekende ontwikkelaars die geen marketingbudget meer nodig hebben. Hatred is zo’n spel. Toen Hatred werd aangekondigd, stond de halve wereld op zijn kop omdat het spel zo controversieel zou zijn. Ikzelf neem dit soort berichten altijd met een korreltje zout want ik heb niet het idee dat er ineens hele mensenmassa’s aan het moorden slaan door een spel.

Hatred

Hatred draait eigenlijk maar om één ding en dat is moorden. Er zit geen diepgaand verhaal in of keuzes waarom je iemand aan het vermoorden bent. Je doet het omdat het kan en omdat je personage schijnbaar de behoefte heeft om maar gewoon een beetje te moorden. Dit is ook meteen wat de game saai maakt. Het zomaar een beetje moorden zonder een doel is in GTA bijvoorbeeld na 20 minuten ook wel weer leuk geweest. Hatred draait hier alleen maar om en dat is jammer, want de makers hadden er een idee achter kunnen stoppen zodat je een doel hebt in het spel. Dit mis ik nu, waardoor de motivatie om door te gaan heel laag ligt.

Hatred

Gameplay-wise is Hatred vrij simpel en soms heel irritant. Door de manier van weergave (isometrisch camerastandpunt) is het soms heel lastig om je een weg door levels heen te banen. Spullen die er liggen blokkeren de weg en lijken niet in de weg te liggen, waardoor je vrij suf bezig bent om er doorheen te komen. Op het moment dat de druk toeneemt omdat je druk in gevecht bent, is dit echt super vervelend. Tijdens ieder level moet je opdrachten voltooien die niet meer zijn dan iedereen neerschieten om het level te halen. Naast de normale opdrachten zijn er ook nog side-missions. Deze zorgen ervoor dat je kunt respawnen op een bepaalde plek en dat je niet weer helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Gameplay-wise is Hatred saai en rechttoe rechtaan en krijg je het idee alsof de Poolse ontwikkelaar bezig is met een tech-demo in plaats van echt een volledige game neer te zetten.

Hatred

Grafisch moet het spel je smaak zijn, maar persoonlijke vond ik alles in grijstinten een vreselijk idee. Het oogt saai en het onderscheid tussen bepaalde objecten op de map is compleet weg. Op bepaalde dingen zoals zwaailichten gebruiken ze nog wel kleur, maar de bedoeling slaat de plank compleet mis. Wederom krijg je hier het gevoel alsof er gewoon niet de tijd voor is genomen om een volwaardige game af te leveren.

Hatred

Hatred is in mijn ogen echt compleet gefaald. Naast het feit dat deze game moreel gezien twijfelachtig is, is het gewoon echt heel slecht. Het is simpel, eentonig en er zit totaal geen idee of doel achter het hele principe. Veel games met een overvloed aan geweld kunnen heel vermakelijk zijn, maar Hatred heeft niks van dit. Ze hadden er echt veel meer uit kunnen halen en dat had ook in het voordeel van de ontwikkelaars gewerkt, want nu worden ze in de media alleen maar weggezet als een stel sadisten.

• Saai, saai en nog eens saai
  • Geen doel of verhaal om wat te doen.
  • Isometrisch camerastandpunt geeft alleen maar nadelen