Xiaomi Yi sports camera, wat haal je in huis voor 70 euro?

2. Unboxing en specificaties

Er zijn twee varianten van de camera beschikbaar, namelijk de 'basicversie' die enkel de camera bevat en de 'travelversie' met als toevoeging de monopod.

xiaomicam-unboxing (Foto: rene90)

Om gelijk even stil te staan bij de monopod: ik ben er niet erg van onder de indruk. Je moet met een draaibeweging de stick ontgrendelen om hem vervolgens uit te kunnen schuiven. Door middel van een draaibeweging de andere kant op zet je hem weer op slot. Alle keren dat ik datt gedaan heb, werkt het wel, maar dat systeem voelt niet heel stevig aan.

xiaomicam-stick2 (Foto: rene90)

Bij de camera mis je gelijk het scherm aan de achterkant dat veel andere camera's wel hebben. In plaats daarvan kan je gebruikmaken van WiFi zodat een smartphone de functie van het scherm overneemt. Je kan dan (met een lichte vertraging) op je telefoon zien wat je filmt en daarnaast ook alle instellingen wijzigen. Meer hierover in het hoofdstuk over het gebruik.

Wat we dan op de achterkant hebben zitten zijn twee klepjes. Links vind je de microSD-ingang en de mini-HDMI- en micro-USB-aansluitingen. Rechts de batterij van 1010 mAh. Jammer dat er geen constructie is gemaakt waarbij de klepjes aan de behuizing vastzitten.

xiaomicam-backopen (Foto: rene90)

Aan de voorkant van het apparaat heb je de lens zitten en links daarvan een aan- en uitknop en daarbij ook gelijk een functieknop. Boven op het apparaat een startknop met notificatie-led, en tot slot aan de linkerzijde van de camera een WiFi-knop waarmee je de deze kan inschakelen. Onderop vind je nog een 1/4 schroefdraad waardoor je hem op de meeste monopods kan schroeven.

Wat wel een groot gemis is, zijn accessoires of eigenlijk het gebrek daaraan. Er wordt namelijk niks bijgeleverd aan mounts of cases. Dat houdt in dat je die zelf nog zal moeten aanschaffen en pas sinds kort is er een officiële Xiaomi waterdichte case beschikbaar die rond de $25 kost. Je hebt ook andere merken die deze al hebben nagemaakt, waarbij je ongeveer $15 kwijt bent.

Specificaties

• Ambarella A7LS DSP processor
  • Sony Exmor R BSI CMOS 16 MP sensor