Weapon Shop de Omasse

Ritmisch hakken met je hamer. Nee, ik heb het hier niet over een vacatureadvertentie voor de Jostiband. Het is de basisvaardigheid die je nodig hebt in Weapon Shop de Omasse. Wapens maken als een baas en er nog een ritmegevoel aan overhouden ook. Meer kan een mens niet wensen toch?

De game speelt zich af in een klein Japans dorp. Tien jaar geleden is de meesterschurk Evil Lord verslagen, maar nu dreigt deze superslechterik een comeback te maken. Het hele dorp is in rep en roer en iedereen is op zoek naar wapens om Evil Lord te verslaan. Als speler ben je een kleine jongen die het plan heeft opgevat om samen met een meestersmid wapens te gaan maken en deze te verhuren aan de verschillende avonturiers. Dit is immers een veel slimmer en winstgevender plan dan ze simpelweg te verkopen. Al snel maakt de smid duidelijk dat hij de wapens niet gaat maken, maar dat hij die eer aan jou overlaat. Rap tijd om het vak te leren dus.

De basis in de gameplay zijn de NPC’s. Je hebt twee soorten. De 'gewone' NPC’s die op avontuur gaan en een wapen bij je komen halen en een aantal speciale helden die allemaal Evil Lord willen verslaan en speciale orders bij je plaatsen. Op elk moment in het spel heb je de mogelijkheid om een aantal wapens te maken, elk met hun eigen niveau. In het begin kun je alleen nog wapens van level één maken, maar hoe beter je het doet, hoe hoger het niveau wapens dat je kunt fabriceren.

 

De wapens die je hebt gemaakt zijn in een aantal categorieën te verdelen, zoals katana’s, bijlen, knotsen en dolken. Wanneer een van de NPC’s om een wapen komt, zijn er een aantal dingen die je goed in de gaten moet houden. Wat voor soort wapen heeft de NPC nodig en wat is het level van de NPC. Is het level namelijk te hoog of te laag, dan loop je de kans dat de quest mislukt en krijg je niet alleen geen verhuuropbrengsten, maar je bent het wapen ook nog eens kwijt.

Hier zit ook het eerste stuk strategie in het spel. De NPC’s komen namelijk op willekeurige tijden je winkel binnen en je weet niet van tevoren wat voor wapen ze willen hebben. Je moet dus goed beslissen welk wapen je maakt, want als er een NPC je winkel binnenkomt moet je vaak direct handelen. Ben je ijverig dolken en zwaarden aan het maken en komt er een NPC voor een katana? Jammer, maar helaas. Geen opbrengsten voor jou.

 

Het maken van de wapens gebeurt in de smidse. Hierbij krijg je eerst te zien hoe het wapen eruit komt te zien en vervolgens wordt er een blok heet staal op het aambeeld gelegd. Er gaat een immens vrolijk muziekje spelen en er worden ritmische hamerslagen voorgedaan. Hoe beter jij deze weet na te bootsen, hoe sterker en scherper het wapen wordt. Het smeedproces klinkt supermakkelijk, maar er zitten toch een aantal verrassende twists in. Je moet niet alleen het ritme volgen, maar je moet ook nog eens op de juiste plaatsen van het blok staal slaan. Doe je dit niet, dan schiet je reeks terug naar nul, wat weer nadelige gevolgen heeft voor de stats van het wapen.

Ook loopt er onder in beeld een balk mee met een geel, rood en blauw deel, die langzaamaan terugloopt. Het rode deel is de ideale temperatuur om te smeden, geel is te heet en blauw te koud. Je moet dus tijdens het hameren ook nog de temperatuurbalk in de gaten houden. Je moet op tijd het staal weer opwarmen om de beste stats te krijgen. Door de wapens die je hebt gemaakt en die je hebt teruggekregen op te poetsen kun je de stats ook weer iets verhogen.

In het begin is dit allemaal nog prima te doen, maar op een gegeven moment ga je onwillekeurig toch keuzes moeten maken. De NPC’s komen op een gegeven moment zo snel achter elkaar naar binnen dat het niet grappig meer is. Je zult dan of nee moeten verkopen, een lager level wapen moeten meegeven of de wapens zonder oppoetsen de deur uit moeten doen.

 

Voor de afwisseling hebben alle helden ook nog een heel verhaal te vertellen. Deze verschijnen in lopende tekstvakken over je scherm heen. In het begin is dit nog wel leuk, maar het voegt verder niets aan interessante informatie toe en al snel zul je aan het buttonbashen zijn om die veel te lange gesprekken over te slaan.

Tot slot kun je de wapens ook nog voorzien van speciale krachten. De NPC’s die terugkeren van geslaagde quests nemen geregeld ook speciale items mee terug die jij weer kunt verwerken in je wapens. Dit is met name aan het eind heel handig, als je doorhebt dat Evil Lord terug is. Er loopt namelijk op een gegeven moment een balk mee boven in het scherm. Als deze balk aan het eind is, is Evil Lord terug en gaan alle helden massaal achter hem aan. Supersterke wapens van hoog niveau zijn dan hard nodig.

Conclusie
Weapon Shop de Omasse ziet eruit als een simpel ritmespelletje, maar weet toch meer te bieden dan je zou verwachten. Je hebt een redelijke dosis strategie nodig als je er echt voor wilt gaan. Het is geen toonbeeld van prachtige plaatjes, het is ook zeker niet verschrikkelijk moeilijk, maar het is gewoon heel leuk. De muziekjes zijn supervrolijk en geregeld heb ik met mijn hoofd zitten meezwaaien tijdens het smeden. De hele gesprekken die je met met name de helden moet voeren zijn wel echt een domper en hadden minimaal met twee derde kunnen worden ingekort. Het spel blaakt niet van briljantheid, maar is gewoon heel leuk om tussendoor te spelen. Een prima spel voor Nintendo 3DS dus.


Exclusief beschikbaar op Nintendo 3DS.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.