Knack

Een wezen van mythische stenen speelt de hoofdrol in Knack, de eerste next-gen platformer voor PlayStation 4. Maar is het spel steengoed?

Header

Knack wordt gemaakt door Japan Studio, een ontwikkelaar van Sony zelf. De studio heeft eerder bijvoorbeeld LocoRoco en Patapon op haar naam staan en heeft onder andere meegeholpen aan Ico en Gravity Rush, dus een gewoon platformspel kan het haast niet worden. Het wonderlijke in dit spel is dat het hoofdpersonage, Knack, bestaat uit speciale relieken. Door deze op te pakken wordt hij steeds groter, zijn levensmeter uitgebreider en zijn aanvallen krachtiger. Telkens wordt hij ook weer kleiner, omdat hij relieken moet opgeven om stroom te leveren aan apparaten of wat dan ook.

Het verhaal in een notendop: de mensen zijn in gevaar, want trollen zijn opeens in het bezit gekomen van allerlei tanks, vliegtuigen en andere wapens. Om dit gevaar te stoppen gaat een uitvinder, een avonturier en zijn neef en Knack de uitvinding van de wetenschapper, op pad om de bron van al dit wapentuig uit te schakelen. Ondertussen is er een mens uit op een nog veel grotere macht, maar daar heeft hij Knack voor nodig. Het is allemaal vrij voorspelbaar, maar vermakelijk genoeg om door te spelen.

Knack

Next-gen?
Grafisch is Knack, het hoofdpersonage, erg gedetailleerd. Zo gedetailleerd dat de omgevingen van bepaalde levels in contrast van Knack er eigenlijk erg karig uitzien. Vooral de omgevingen in gebouwen doen denken aan het vroege werk van Pixar. We zijn ondertussen meer gewend van deze tekenstijl, of misschien zijn we wel verwend. De locaties zelf zijn gelukkig wel gevarieerd. En dat komt ook terug in de gameplay.

Knack leert namelijk dat hij ook andere materialen kan opnemen. Zo wordt hij ijzig sterk door ijselementen in een grot op te pakken. Op die manier moet hij vrij sterke bewaking van een fort verslaan. In de buitenlucht, in de zon, smelt dit langzaam, waardoor je dus maar kort de tijd hebt om je slag te slaan. Dit trucje doen ze ook met hout. Er zijn verschillende voor- en nadelen als je in aanraking komt met vuur. Het hout verbrandt langzaam, maar je moet wel bepaalde, overigens niet lastige, puzzels oplossen.

Knack

De glas-elementen komen vaker terug, om zo bewakingslasers te foppen. Maar in glasvorm ben je erg breekbaar, dus vijanden kun je eigenlijk niet aan in die vorm. Het probleem met deze variatie is dat deze niet vaak genoeg terugkomen, en dat je met Knack al snel terugvalt op ouderwets meppen, af en toe een speciale aanvallen gebruiken en geheime kisten zoeken. De speciale aanvallen moet je verzamelen door gele stukjes diamant kapot te meppen. Later krijg je al stukjes door vijanden te verslaan. Deze upgrade krijg je door onderdelen te vinden van uitvindingen.

Upgrades voor doorzetters
Het krijgen van deze upgrades is niet lekker uitgewerkt. Elke uitvinding heeft een stuk of vier onderdelen nodig. In het begin vind je heel veel onderdelen, maar niets heb je compleet. Pas op het allerlaatst vind je de laatste stukjes, tenminste, als je goed zoekt. En dan heb je er eigenlijk geen fluit meer aan. Een uitvinding die de aanwezigheid van geheime kisten aangeeft is later eigenlijk niet meer nodig, bijvoorbeeld.

Knack

Daarnaast zijn er een aantal kleuren diamanten te vinden. Als je alle stukjes van een diamant hebt gevonden, dan wordt Knack sterker. Nu heb ik heel erg grondig gezocht, maar van bijvoorbeeld drie stuks van een kleur gevonden. In de eerste speelsessie ga je ze dus niet compleet krijgen. Om een sterkere Knack te krijgen moet je minimaal nog een ronde spelen. En ik vraag me af of je dat wil. Nu kun je als speler stukjes doneren aan een andere speler, maar waarom zou ik iemand anders helpen aan stukjes als ik ze zelf al hard nodig ga hebben? Het is niet dat je ze om de haverklap vindt, dus je moet wel in een gulle bui zijn of heel veel replays doen om anderen te helpen.

Zoals zoveel spellen is een tweede keer spelen vrij zinloos. Je krijgt na de eerste keer uitspelen wel de optie om een time-attack op een hoofdstuk te doen, of als je wil een hoofdstuk opnieuw te doen, maar ik zou niet weten waarom. Er staat namelijk niet bij of en hoeveel geheimen ik gemist heb. En een highscore–fanaat in platformers ben ik niet. Er wordt dus eigenlijk geen reden gegeven om na het uitspelen het nog eens te doen, al houd je wel al je gevonden voorwerpen.

Knack

Checkpoints
Een groot nadeel van deze platformer is het checkpoint-systeem. Heb je net een ‘lastig’ stuk gehaald met bijvoorbeeld meerdere vijanden die na elkaar tevoorschijn komen, en heb je nog maar een beetje levensmeter, dan kun je al een probleem hebben. Je gaat bijvoorbeeld net daarna dood door een foutje, en ja hoor, je mag dat grotere gevecht nog eens dunnetjes overdoen. Ik krijg daar digitale jeuk van.

Voor wie is Knack dan? Eigenlijk voor de jongere spelers. Dat laat de co-op wel zien, waarin een andere speler met RoboKnack speelt. Deze kan de ‘echte’ Knack helen en natuurlijk meemeppen om vijanden te verslaan. Alleen de bazen in het spel kunnen wat lastiger zijn, als je een trucje nog niet door hebt, maar voor de rest is Knack heel erg toegankelijk.

Conclusie
Knack overtuigt niet echt als next-gen platformer. Het valt grafisch niet op en heeft enkele tekortkomingen zoals het checkpointsysteem en het nogal rare upgradeverloop. Wil je veel variatie, lastige gevechten en puzzels waarbij je moet nadenken, dan is Knack een snack die je moet laten staan. De toegankelijkheid zorgt ervoor dat het voor de niet-hardcore platformgamers een goed te behappen spel is, maar als showcase om te laten zien wat je next-gen console kan is Knack helaas niet geschikt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Toegankelijke gameplay - Geforceerde herspeelbaarheid van het spel 5
  - Weinig variatie in gameplay
  - checkpoints


Exclusief voor PlayStation 4.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.