Evenement: Noorderslag 2012

Eén keer per jaar verschuift het centrum van de popmuziek naar het Hoge Noorden. In de stad Groningen vindt een paar dagen lang het festival Eurosonic / Noorderslag plaats. Eurosonic is het festival voor Nederlandse en andere Europese bands, waar zij zich in de kijker kunnen spelen. Tijdens Noorderslag gaat het alleen om de Nederlandse bandjes en artiesten. Op deze zaterdagavond wordt ook de Popprijs van het afgelopen jaar uitgereikt. FOK! was aanwezig bij Noorderslag.

Zoals elk jaar gaat de kaartverkoop bij Eurosonic / Noorderslag steeds sneller. Voor dit jaar waren de kaarten slechts in tien minuten uitverkocht. De Oosterpoort was wederom de festivallocatie en op elf verschillende plekken in het gebouw was er muziek te horen. Zo stonden vlak na de ingang de 3FM Serious Talent-bandjes te spelen en in de bovenzaal mochten de favorieten van 3VOOR12 het publiek overtuigen.

De avond begon meteen goed met een gewaagd experiment. DJ Kypski mixte zijn beats met de klassieke klanken van het Matangi Quartet. Voor Kypski was de combinatie met klassiek niet geheel nieuw, aangezien hij samen met zijn compagnon C-Mon op Noorderslag 2010 stond met het Metropole Orkest.

Even later speelde het nieuwe bandje The Kik in de foyer van de Grote Zaal. The Kik is een soort van wederopstanding van het onlangs gestopte The Madd. De Rotterdammers hadden het ruim een jaar geleden gehad en stopten met de band. Al snel begon het bij zanger Dave von Raven weer te kriebelen en vormde met oud-Madd bassist Marcel Groenewegen, Arjan Spies (van Mark & The Spies) en drummer Ries Doms (The Spades) The Kik. Het Rotterdams accent gecombineerd met (voornamelijk) Nederlandse diepzinnige teksten werkt aanstekelijk en krijgt ook het publiek goed in beweging.

The Kik (foto: Bram Muller)

In de grootste zaal speelde vervolgens een band die een enorm succesvol jaar achter de rug heeft, voornamelijk dankzij een goed optreden op Noorderslag 2011. Het Haarlems Chef'Special pakte het dit keer iets groter aan en zorgde voor een deluxe optreden. Naast eigen werk (onder andere de single 'Birds') hadden ze ook andere Haarlemse muzikanten uitgenodigd. Onder andere zanger Pete Philly en het producersduo Baskerville deden hun ding op het podium. Ook niet-Haarlemmer Benjamin Herman begeleidde Chef'Special met zijn saxofoon. Zeker niet de minste artiesten.

Net voor de uitreiking van de Popprijs trad zangeres Krystl op net naast de Grote Zaal. Met de zomerse nummers 'Bottles' en 'Golden Days' werd het publiek toch getrakteerd op een beetje zomergevoel. Ook de brede glimlach van Krystl was een reden om de koude winter even te vergeten.

Om half 12 was het dan zo ver, de uitreiking van de Popprijs. Deze award wordt uitgereikt aan de artiest of band die het afgelopen jaar het meest heeft bijgedragen aan de Nederlandse (pop)muziek. Voorafgaand de avond werden vooral Afrojack, Racoon, Golden Earring, Tim Knol en De Jeugd van Tegenwoordig genoemd. Na een flinke bierdouche van Giel Beelen en juryvoorzitter Hans Kosterman werd bekendgemaakt dat de hiphopgroep De Jeugd van Tegenwoordig de prijs in ontvangst mocht nemen.

De Jeugd van Tegenwoordig (foto: Bram Muller)

Traditiegetrouw werd ook de winnaar getrakteerd op een flinke bierdouche, gevolgd door een optreden. Het kwartet laat dan nog eens zien waarom zij de prijs hebben gewonnen. Gekkigheid, goede beats en gekunstel met woorden wordt goed gecombineerd met veel enthousiasme. Hoogtepunt is als Vieze Fur op de cheque van 10.000 euro crowdsurft over het publiek. Terechte winnaar, aan het publiek te zien.

De nacht wordt onder andere geopend door de rappers Gers Pardoel en Dio. Gers is de laatste tijd enorm populair door zijn hit 'Ik Neem Je Mee' en daarom staat er ook veel publiek te wachten. Voornamelijk de jongere bezoekers zijn benieuwd naar de 'hype'. Gers rapt goed en is duidelijk te verstaan. Tevens krijgt hij het publiek goed mee, maar mist nog duidelijk iets om de kijkers echt los te krijgen. Dio heeft een stuk minder publiek, maar die zijn wel goed los aan het gaan. Dat hij soms te snel praat en niet zo goed te verstaan is, maakt hen niet uit.

Ondertussen stond Lowlandsveteraan Kees van Hondt in de Grote Zaal zijn polka en balkan beats te draaien. Het ging helemaal los; opblaasbeesten en grote takken werden de lucht in gegooid en er werd niet stil gestaan. Kees krijgt het iedere keer weer voor elkaar en is eigenlijk 100% feestgarantie.

Feest bij Kees van Hondt (foto: Bram Muller)

Naast een gezamelijk optreden was De Jeugd van Tegenwoordig ook aanwezig in hun eigen soloprojecten. Willie Wartaal als Wiwa & Friends, Vieze Fur met Aux Raus'er Bastiaan Bosma als Coevorduh en Faberyayo met producer Rimer London en vormgever Piet Parra als het rariteitentrio Le Le. De eerste twee bands hebben nog nauwelijks krediet opgebouwt, maar Le Le is al bekend bij muziekliefhebbers door de single 'Skinny Jeans'. Ze traden op Noorderslag voor het eerst sinds lange tijd weer op, aangezien half maart het nieuwe album uitkomt. Het was zichtbaar nog even wennen voor de heren, maar de combinatie van oude en nieuwe nummers was goed gekozen. Ook de live vormgeving van Parra was indrukwekkend en houdt het optreden interessant. Gaat een goed geboekte act worden dit festivalseizoen.

In de Kleine Zaal was de reggaeband Jah6 een van de laatste bands op Noorderslag 2012. De Amsterdammers zongen geen eigen werk, maar oude Nederlandse klassiekers. André Hazes, Willeke Alberti en Danny de Munk; ze kwamen allemaal voorbij in reggaestijl. Over smaak valt niet te twisten en dat vond het publiek ook. Of je de muziek leuk vindt of niet, de heren kregen het voor elkaar om iedereen mee te laten zingen met de smartlappen. Al kan dat ook aan de hoeveelheid drank liggen dat het bezoekend publiek al genuttigd had.

Noorderslag 2012 was weer een avond met goede bands, die je de komende maanden nog wel tegen zult komen in het festival- en clubcircuit. Weliswaar was het aanbod van 'grotere' Nederlandse bands iets kariger dan andere jaren, maar er stond genoeg leuks om een goede avond/nacht mee te hebben. Daarnaast is Noorderslag ook voornamelijk bedoeld om te ontdekken. Dan kunnen we nu weer een jaar speculeren over wie de Popprijs 2012 gaat winnen.

Bekijk hier de volledige fotoreportage van Eurosonic Noorderslag van Bram Muller.