Mafia 2

Welk jaar is het eigenlijk?
Het leven van Vito volg je doormiddel van hoofdstukken. Een hoofdstuk is op een bepaalde dag en een bepaald tijdstip. Zo zit je in het begin van de game overdag in de sneeuw. Later in de game speel je midden in een zomernacht. Dit betekent ook dat er geen dag en nacht-cyclus is. Dit is allemaal om een bepaalde sfeer te creëren die je op dat moment moet voelen. In een hoofdstuk speel je een aantal missies waarna Vito weer gaat slapen om een volgend hoofdstuk te starten. Soms zitten hier enkele jaren tussen, zo wordt er een sprong gemaakt van 1945 naar 1951. Hierbij veranderen ook de kledingstijl van de mensen, de auto's en de muziek op de radio. De veranderingen voegen ook weer toe aan de sfeer die de game zo sterk maakt.

Shoot him, no questions, capiche?
De opdrachten die Vito krijgt, bestaan uit een paar elementen: autorijden, vechten, schieten of sluipen. Vooral het autorijden gebeurt veel, teveel zelfs. Tegen het einde van de game wordt je het zat om steeds weer van de ene naar de andere kant van de map te rijden. Dit is niet omdat het autorijden niet werkt, integendeel, het werkt zeer goed. Elke auto voelt en rijdt anders, maar na een tijdje verveelt het rijden gewoon. Het vechten is niet te uitgebreid, maar leuk genoeg om je bezig te houden. Vito beschikt over de mogelijkheden om te blokken, zachte stoten en harde stoten te geven. Combineer dit met counteraanvallen en een combinatie van stoten en je hebt een simpel maar leuk vechtsysteem. Het schieten werkt ook zeer goed, het is niet aan te raden om zomaar op de vijanden af te stormen want dan lig je met een paar kogels in je lijf op de grond. Vito moet veel schuilen om te overleven, want een paar kogels zijn dodelijk. Er is veel variatie in de wapens, van revolvers tot wapens uit de Tweede Wereldoorlog. Elk wapen klinkt goed en schiet met een andere terugslag. Het sluipen is niet al te uitgebreid, het is een kwestie van om een hoekje schuilen en daarna de vijand rustig omleggen. Het is dan ook het minst voorkomende spelelement uit de game.

Geen talent, wordt agent!
Buiten het vechten met andere maffioso krijg je ook te maken met de politie. Als Vito te hard rijdt komt de politie achter hem aan om een boete uit te delen. Hier kan Vito mee wegkomen als hij de boete betaalt. Als hij grovere misdaden pleegt, zoals het aanrijden van een voetganger of het neerschieten van een politieagent, dan begint de politie op je te schieten. Het klinkt allemaal aardig, ware het niet dat de politie van Empire Bay nog dommer is dan een koe. Ik zal dit aantonen met een tweetal voorbeelden. Zo zat de politie achter mijn auto aan en ik stopte. In plaats van mij uit de auto te sommeren stapte mijnheer agent uit. Tegen de tijd dat hij bij mijn auto was scheurde ik weg en had ik geen last meer van de politie. Ander voorbeeld, ik had net een winkeleigenaar neergeschoten en zijn kassa leeggeroofd. De sirenes hoorde ik al in de straat en ik besloot mij achter de toonbank te verschuilen. De politie kwam naar binnen, maar ging net zo snel weer weg en ik was zonder problemen een paar honderd dollars rijker.

Mafia 2 is een tien uur durende rit die je vasthoudt en niet meer loslaat. De sfeer in de game in ongekend en de vuurgevechten zijn intens. Houdt er wel rekening mee dat er buiten de verhaallijn absoluut niets te doen valt en de autoritten enorm saai kunnen zijn. Hoewel de politieagenten malloten zijn, zijn de personages allesbehalve dat en lijken ze zo uit een willekeurige Godfather-film geplukt. Voor liefhebbers van verhaal, sfeer en intense actie is dit een must-buy.

Minpunten Cijfer
+ Geweldig verhaal
- Teveel autorijden