CD: Alphabeat - The Beat Is...

De cover van het nieuwe album van Alphabeat, de band die ons enorm verraste met nummers als 'Fascination' toont een heel andere band. Niet meer de jongens en het meisje gehuld in té veel en té felle kleuren, maar één dame en vijf jongeheren. Meer glamour en vooral meer stijl. Alphabeat is duidelijk een stuk volwassener geworden, maar wat is daarvan te horen op The Beat Is...?

Alphabeat cover

Het tweede album, zo luidt het cliché, is altijd een lastige. Zeker na het uitzonderlijk goed ontvangen debuutalbum zijn de verwachtingen hoog gespannen. De eerste single 'The spell' lijkt het bewijs dat Alphabeat ook ditmaal weer een enorme hit in handen heeft. De song ligt in de lijn van de voorgaande hits, is vrolijk en na een aantal keer niet meer uit je kop te krijgen.

Ook het nummer 'DJ' zou wel eens hoge ogen kunnen gooien. Helaas zakt het niveau daarna aanzienlijk. 'Hole in my heart', met een hoofdrol voor zanger Anders SG, is een doorsnee en zelfs saaie dance song. De klanken van 'Chess' zijn vrolijk en neigen naar een ietwat opgevoerde reggae, maar overtuigend is het niet.

Die overtuiging wordt pas weer gevonden in 'Heart wave'. Hoewel ook hier sprake is van een echte, maar zeker niet vernieuwende Top 40 dance hit, barst het nummer van de zomerklanken en de hitpotentie. Opvallend is dat op de potentiële hits vrijwel enkel leadzangeres Stine te horen is. Haar krachtige stem tilt de nummers naar een hoger niveau en zorgt dat de band niet verzuipt in de grote Top 40 vijver.

Alphabeat picture

In 'Always up with you' is weer een hoofdrol weggelegd voor zanger Anders SG. Opnieuw krijgt het nummer geen vorm. Hoe vaak je het ook luistert, het blijft niet hangen en je hebt eerder de neiging de song af te zetten dan een nieuwe luisterpoging te wagen.

De conclusie van de plaat is dat er een enorme kloof is tussen de geweldige nummers met enorme hitpotentie en de zwakke opvullertjes. Deze tussendoortjes zijn niet bijzonder en missen een eigen geluid. Voor een plaat die nog geen 40 minuten duurt, is het positieve aandeel erg aan de krappe kant. Toch moeten we toegeven dat Alphabeat ook deze zomer weer de hitlijsten zal aanvoeren en dat deze nummers, al zijn het er maar een paar, het succes zeker waard zijn.

Tracklist
01. The beat is...
02. The spell