BioShock 2

Gamers die BioShock grondig hebben gespeeld voelen zich ongetwijfeld gelijk weer thuis in Rapture. Het lijkt namelijk of je nooit bent weggeweest en alles voelt vertrouwd aan. Wellicht wel iets te vertrouwd. 2K Marin heeft het namelijk op safe gespeeld en weinig echte verandering aangebracht. De vijanden zijn grotendeels hetzelfde gebleven, er is slechts één nieuwe splicer, en grafisch ziet het er niet veel anders uit dan het eerste deel. Dit laatste is echter geen minpunt, want net als het origineel is BioShock 2 een lust voor het oog met soms indrukwekkende scènes. Zo kom je in het begin een Big Sister tegen die een glazen wand breekt, waardoor de hele ruimte vol water stroomt en je opeens onder water verder moet. Er zwemmen dan vissen om je heen en je waant je echt op de boden van de oceaan. Sowieso zijn de watereffecten erg goed gedaan, overal druipt water en als je helm nat wordt loopt het water realistisch over je vizier. Niet alleen op technisch vlak is BioShock 2 erg geslaagd, ook op artistiek gebied is het een plaatje. Rapture is mooi en sfeervol ontworpen en de plaatsen die je bezoekt zijn zeker de moeite waard om even rustig te bekijken. De sfeer wordt daarbij versterkt door het geluid. Van gezellige jaren vijftig muziek tot onheilspellende deuntjes en achtergrondgeluiden tijdens de serieuzer momenten. De ingesproken stemmen zijn daarbij goed gedaan, zowel die van de hoofdpersonen als van de audioboeken en splicers. Dit zorgt ervoor dat de wereld van Rapture geloofwaardiger overkomt.

Bioshock2_2
Voor een FPS heeft BioShock 2 een mooie lengte, een dikke tien uur en je bent er doorheen. Omdat het verhaal verschillende eindes heeft, is het de moeite waard om het nog eens door te spelen. Om de levensduur van het spel verder te verlengen is er deze keer een online multiplayer toegevoegd. De multiplayer speelt zich af tijdens de burgeroorlog van Rapture, die plaatsvond voor de eerste BioShock. Je speelt als een van de bewoners van de stad, die deel uitmaken van de Sinclair Solutions Consumer Rewards Program. De leden van dit programma mogen de nieuwste wapens en plasmids op elkaar uitproberen. De gevechten spelen zich af op mappen van locaties uit de eerste BioShock, maar dan in een minder vervallen staat. Je hebt de keuze uit verschillende modus zoals Deathmatch, Survival modus en een modus waarin je zolang mogelijk een Little Sister bij je moet houden. Voor het winnen van matches krijg je ADAM, waarmee je in rank stijgt en toegang krijgt tot nieuwe wapens, plasmids en gene tonics. De multiplayer biedt niets nieuws vergeleken met andere games, maar het is allemaal goed uitgewerkt.
Bioshock2_2_mp
BioShock 2 is een waardig vervolg op het origineel. Iedereen die heeft genoten van het voorgaande avontuur in Rapture, doet dit zeker nu weer. Het is wel minder indrukwekkend dan het eerste deel. Grafisch is het slechts een kleine verbetering op BioShock en 2K heeft het niet aangedurfd om grote veranderingen aan te brengen in de gameplay. Het eerste deel zat echter ijzersterk in elkaar en BioShock 2 zit dat dus eveneens. Het verhaal is interessant, de actie intens en de multiplayer zorgt voor de extra uurtjes speelplezier als je eenmaal klaar bent met de Singleplayer.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Sterk verhaal

- Weinig vernieuwing ten