Jak & Daxter: The Lost Frontier

Het tijdperk van de Playstation 2 was een mooie, daar zal geen twijfel over bestaan. Één van de franchises die vele gamers dicht bij het hart dragen is de Jak & Daxter-franchise. Eind 2001 bracht Naughty Dog ons de eerste game en niet veel later verschijnt het tweede deel met behoorlijk wat verandering in de gameplay, mede door de toevoeging van wapens, een volwassenere Jak en een grote stad om te verkennen. Met de Playstation 3 heeft Naughty Dog de franchise -voorlopig- laten varen om te werken aan Uncharted. Hoewel ook deze game erg sterk is, hopen veel fans nog altijd op een nieuw avontuur van het dynamische duo op de Playstation 3. Ontwikkelaar High Impact Games heeft tijdelijk het stokje overgenomen om een game te ontwikkelen voor de Playstation 2 en Playstation Portable: Jak & Daxter: The Lost Frontier. Of de ontwikkelaar een waardige Jak & Daxter weet af te leveren zonder al te veel hulp van Naughty Dog is nog maar de vraag. De afgelopen week ben ik aan de slag gegaan met de PSP-versie van de game.

Het avontuur in Jak & Daxter: The Lost Frontier begint met het duo en Keira. Er is iets mis met de Eco in de wereld en deze storing heeft hen naar het einde van de wereld gebracht. Hier zijn ook een hoop space-piraten bezig met hun relletjes om het onze vrienden flink moeilijk te maken. Het verhaal en de karakters passen prima in de wereld van Jak & Daxter, dus daar is High Impact Games alvast in geslaagd.

Gameplay-gewijs is deze game iets anders dan zijn voorgangers. Jak heeft nog altijd zijn vertrouwde wapens die je gaandeweg verzamelt, inclusief upgrades voor meer schade en dergelijke. De transformaties die Jak onderging in de voorgaande games -fans weten dat ik het over Dark en Light Jak heb- zijn weg. In plaats daarvan vergaart Jak enkele precursor-krachten die aan de hand van de vierpuntstoets geactiveerd kunnen worden. Zo kan Jak een schild, een gigantische bal aan energie die hij tot ontploffing kan brengen en een gloeiende pilaar die uit de grond komt creëren. Deze powers worden leuk gebruikt tijdens het platformen. Naast de powers kan Jak nog altijd zijn dubbele sprong uitvoeren om vervolgens nog even om zijn as te draaien om die net iets grotere gaten te overbruggen. Tot dusver weet deze game het oude gevoel aardig terug te brengen met combinaties van puzzelelementen en sterke stukjes platform-gameplay.

Toch brengen het platformen en het schietwerk dat verricht moet worden aardig wat problemen met zich mee. Het camerawerk werkt vaker dan acceptabel niet goed mee, iets dat vaak resulteert in onnodig dood gaan. Jak schiet vaak automatisch de goede richting op, maar ik merkte dat het vaker mis ging dan op de PS2-games. Een knop om te kunnen strafen was dus zeer welkom geweest.

Een groot en nieuw onderdeel in deze Jak & Daxter zijn de gevechten die in de lucht plaatsvinden. In deze stukken van de game neem je plaats in het gevechtsvliegtuig waarmee Jak, Daxter en Kairi zich door de wereld navigeren. Vaak vereisen deze missies dat je onderdelen van een groot schip moet slopen of de achtervolging in moet zetten. Er is een knop voor de te gebruiken wapens, vier knoppen om uitwijkmanoeuvres uit te voeren, een boost-knop en de analogestick om het vliegtuig te besturen. Er zijn een aantal vliegtuigen te unlocken en de game kent een aardig uitgebreid customize-systeem. Met de stukjes metaal die je verzamelt, kun je upgrades kopen voor de vliegtuigen. Deze onderdelen zijn erg leuk om te spelen, maar lijken soms net iets te lang te duren.