Section 8

Door mensen te doden en objectives te halen scoor je ook geld waarmee je equipment kunt kopen. Dit zijn onder andere turrets en sensors, maar ook tanks zijn te koop. Het nadeel aan de tanks is echter dat het zo goed als onmogelijk is om ze te besturen, want je kan de tank zelf namelijk niet zien als je rijdt. Je hebt dus geen idee welke kant voor of achter is, wat het besturen ietwat lastiger maakt. Daarnaast moet je wel de tank en de turret volledig los van elkaar besturen, iets wat dus finaal fout gaat in de buurt van een bocht. Hadden ze een besturingssysteem zoals in Halo gekozen dan was er geen nood aan de man, want dan volgde de tank de turret. Gelukkig is het gebruik van tanks niet nodig om snel het slagveld te kunnen doorkruisen, als je een paar seconden rent zul je spontaan de geluidsbarrière doorbreken en rennen als een malle. Ook heb je een jetpack, maar hoewel ik in eerste instantie hoopte op een Tribes-achtige multiplayer-ervaring kwam ik van een koude kermis thuis toen ik merkte hoe kort de jetpack eigenlijk maar werkt. Hij is echt bedoeld om flinke sprongen te nemen in plaats van in de lucht elkaar doodschieten.

Schieten, dat is ook altijd wel belangrijk in een spel, en dan vooral ook met wat voor soort wapens en hoe dit voelt. De game biedt eigenlijk alleen maar standaardwapens aan waarvan alleen de assault rifle nuttig is. De rocket launcher werkt wel goed tegen gebouwen en tanks maar heeft te rare splash-damage om hem tegen mannetjes te gebruiken, de shotgun merk je zo goed als niets van en headshots maken met het pistool is mij nog niet gelukt. Daarnaast heeft ieder wapen een lock-on mode die je eens in de zoveel tijd kunt activeren waarbij je enkele seconden lang gelockt zit op je target. Zeker met een assault rifle is het doden van tegenstanders dan veel te makkelijk, hoewel het alsnog wel even duurt voor ze neer zijn. Daarnaast voelt het ook een beetje vreemd om te schieten. Section 8 is zowel op de PC als de Xbox 360 beschikbaar en ik vermoed dat de controls daarom een beetje vreemd voelen op de console, alsof de nadruk op de PC versie ligt en de Xbox 360/versie en ondergeschoven kindje is (qua controls in ieder geval). Het gevoel van beweging is erg raar, het gaat allemaal een beetje traag terwijl de game daar (in tegenstelling tot Gears of War) niet voor gemaakt is. Rondkijken gaat net niet helemaal lekker, rondrennen eigenlijk ook niet, het voelt allemaal net niet goed, net niet strak.

Ik lijk misschien in deze review de tendens te hebben om het over een goed aspect te hebben om vervolgens dit te relativeren door de slechte kant ervan te laten zien. Gelukkig hebben we nu de kans om die tendens te doorbreken met het bespreken van de graphics en het geluid, want daar zitten helaas geen goede kanten aan. De graphics zijn even mooi/lelijk als een game uit 2006 en het geluid kan ik me eigenlijk helemaal niets meer van herinneren zo slecht is het. Voice-overs zijn beschamend, geluidseffecten ongeïnspireerd en de muziek blijft je ook al niet bij. Het is nog net niet zo erg dat je je bewust gaat irriteren aan het geluid, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De slechte graphics zouden nog enigzins gecompenseerd kunnen worden door een toffe en tot de verbeelding sprekende artstijl, maar helaas laat Section 8 ook hier enorme steken vallen. Het is eigenlijk zonde van de Unreal 3 engine, het blijkt maar weer dat een krachtige engine nog geen garantie is voor mooie plaatjes.