Operation Flashpoint: Dragon Rising

Ik had het er net al over dat Operation Flashpoint: Dragon Rising een behoorlijk pittige game is. Gelukkig kent de game drie moeilijkheidsgraden: assisted, normal en hardcore. In de assisted-modus krijg je behoorlijk wat hulp in de vorm van een radar die precies aangeeft waar je moet zijn en die de locaties van de vijand aangeeft. Bovendien worden je squadmembers automatisch geheeld en respawnen ze wanneer ze sterven. Vooral voor de beginners is deze moeilijkheidsgraad zeer aan te raden. In de normal-modus word je al wat minder geholpen en de echte mannen spelen deze game natuurlijk op hardcore. Op deze moeilijkheidsgraad heb je geen radar en weet je nooit waar je vijanden zich bevinden. Op deze manier worden je tactische vaardigheden flink op de proef gesteld en je zal bepaalde stukken meerdere malen moeten proberen voordat je de juiste tactiek te pakken hebt. De game laat je continu op het puntje van je stoel zitten, en dat is iets wat ik bij veel games mis de laatste tijd.

Naast een vrij uitgebreide singleplayer-modus is er ook nog een multiplayer-modus. De game kent een pvp-modus waarin spelers elkaar te lijf kunnen gaan, maar waar de game in uitblinkt is de co-op-modus. Het is namelijk mogelijk om de campaign met zijn vieren te doorspelen. Het bezitten van een headset voor de co-op is ten zeerste aan te raden, want goed op elkaar ingespeeld zijn en duidelijk afspreken hoe jullie de vijanden uit gaan schakelen is van levensbelang in een tactische shooter als deze. De co-op-modus verlengt de herspeelbaarheid van de game aanzienlijk en vult de verloren avonduurtjes zonder moeite op.

Met de gameplay van Operation Flashpoint: Dragon Rising zit het wel snor, maar over de graphics ben ik wat minder te spreken. De omgevingen zijn groot en vol met gras en andere bewegende zaken die ongetwijfeld aardig wat rekenkracht kosten. Er zitten helaas wel een hoop grafische fouten in de game. Ik liep in het eerste level al tegen een zwevende boomstronk aan waar mijn squad rustig doorheen wandelde. De game is verder erg kartelig en ook de belichting en schaduwen laten hier en daar te wensen over. De mate van details in de game is dan wel weer behoorlijk hoog. Het is een typisch gevalletje van \'gameplay boven graphics\' maar het is toch zonde. De 66 wapens, 39 voertuigen en 11 helikopters zien en voelen allemaal lichtjes anders aan en brengen allemaal unieke geluidseffecten met zich mee. De geluidseffecten werken allemaal goed mee met het opwekken van de indruk dat je liever niet op het eiland wilt zijn en daarmee is de game zeker geslaagd.