Sonic Unleashed

De levels overdag, met Sonic the Hedgehog, spelen erg lekker. Je raast met ongekende snelheden door de levels heen wat een kick geeft. Helaas is de engine niet zo stabiel en daardoor zijn sommige levels, of stukjes in levels, nauwelijks te behalen. Soms dropt de framerate onder de tien wat het gewoon onspeelbaar maakt, zeker als je met verschrikkelijke snelheden door die levels gaat. Je reageert dan veel te traag om bijvoorbeeld over iets heen te springen. Dit is echt frustrerend, maar gelukkig is dit niet zo bij alle levels. De afwisseling tussen 2D en 3D is erg mooi uitgevoerd. Het is wel even wennen aangezien het beeld soms onverwacht van 2D naar 3D gaat en dan zit je nog met je knuppel de verkeerde kant op waardoor je ook weer ergens tegenaan kan knallen.

Integendeel tot de levels overdag, zijn de levels ’s nachts met Sonic the Werehog erg saai en niet afwisselend. Sonic the Werehog is namelijk een vechtersbaas met uitschuifarmen. Zodra je met Sonic the Werehog gaat spelen wordt het meer een hack ’n slash dan een platformer. Met Sonic the Werehog heb je wel een aantal moves om sterkere aanvallen te doen, maar die zijn eigenlijk overbodig. Als je 5 keer op de “Y” toets ramt dan heb je je vijanden ook dood. Als er veel vijanden in beeld staan of er veel actie is, dan krijg je weer de gigantische framedrop. Met die framedrop krijg je amper de kans om moves uit te voeren en moet je wel button bashen om te overleven.

In Sonic Unleashed zitten ook RPG-elementen. Zo kan je praten met de mensen in een stad. Ook krijg je XP als je vijanden vernietigt. Met die XP kan je je stats upgraden. Zo kan je bij Sonic the Hedgehog bijvoorbeeld zijn snelheid verhogen. Sonic the Werehog kan je met XP sterker maken, nieuwe moves leren, zijn schild upgraden en nog een paar dingetjes. Ik heb Sonic Unleashed uitgespeeld zonder ook maar 1x mijn schild te upgraden. Strength heb je wel echt nodig, hierdoor wordt Sonic the Werehog veel sterker waardoor je nog sneller je vijanden een lesje leert.
Het upgraden van je “speed” bij Sonic the Hegdehog merk je direct. Je wordt stukken sneller. Zo snel zelfs, dat het irritant wordt. Als je bijvoorbeeld een klein stukje naar voren wilt om op het volgende platform te springen, en je speed is hoog, dan loop je het risico om door te schieten, van het platform af te vallen en weer bij een checkpoint te beginnen. Als je snelheid dus hoog is moet je heel voorzichtig de knuppel met tikjes naar voren doen.