Time Crisis 4
Dit, beste mensen, is de GunCon 3. Als volharde nationalist heb ik niks tegen oranje maar je kan het ook overdrijven. In tegenstelling tot de GunCon 2 werkt de GunCon 3 met infrarood. Je plaatst wat lampjes links en rechts van de tv en aan de hand daarvan bepaalt de lightgun waar je naar wijst. Het idee achter de Wii dus. Dit betekent ook dat de gun nu goed werkt op LCD- en HD tv\'s. Het enige wat je nog hoeft te doen is de gun en de lampjes op de USB poorten aan te sluiten en je bent klaar om die terroristen een koekje van eigen deeg te geven.
De hoofdmodus van de game heet \'arcade\' en dit komt, verrassend genoeg, omdat dit een port is van de arcade versie. Lightgungames werken simpel: Je richt je pistooltje op het scherm, je haalt de trekker over en als je goed hebt gemikt staat er een terrorist minder op je scherm. Je loopt een vast pad af en op elk scherm moet je weer een stuk of tien vijanden afknallen. Om te herladen moet je even dekking zoeken met één van de knoppen op de GunCon. Dekking zoeken is ook aan te raden als je een rode flits ziet, er staat dan namelijk een vijand op het punt om je te raken. Je hebt vier verschillende wapens om de vijand mee lastig te vallen maar alleen de ammunitie van je gewone pistool is onbeperkt. Zo doorloop je snel het hele spel. Af en toe heb je battles die meerdere schermen in beslag nemen en je de GunCon snel links of rechts moet wuiven, en af en toe kom je wat eindbazen tegen. De game bestaat uit drie stages van drie areas, wat ongeveer op een uur gameplay terecht komt. Dit is niet zo kort als het lijkt: de eerste keer haal je het einde waarschijnlijk niet en krijg je een extra leven voor de volgende poging. Dit wordt niet snel repitief, je kan heel vaak spelen maar het spel blijft uitdagend. Met twee personen is dit helemaal leuk.
Mijn grootste probleem met het spel ligt bij het verhaal. Het plot zou net zo goed geschreven kunnen zijn door een 12-jarige. Terroristen willen de V.S. opblazen. Waarom wordt hierin niet duidelijk. Misschien zijn ze gewoon van het type \'katjes verdrinken in de sloot\' kwaadaardig. De twee protoganisten zijn Evan Bernard en Giorgio Bruno, en ze hebben de tofste kapsels die ik in tijden in een game heb gezien. Het is dan ook jammer dat ze in de hele game niet verder komen dan tien one-liners, iets meer karakter was aardig geweest. De hele game ziet er voor de rest goed uit en loopt vloeiend. Het is eigenlijk een beetje als een B-film, erg veel overdreven actie en een flinterdun verhaaltje.
Maar de game is meer dan alleen een simpele port van de arcade mode. Er is ook een \'complete mission\' mode die een stuk of vijf lange missies van Captain Rush toevoegt. Hierbij gebruik je de hele GunCon om zelf ook te lopen, draaien en dekking zoeken. Je rechterduim zit boven de trigger waar de knoppen zitten om te lopen, bukken en je wapen te veranderen. Je linkerhand zit bij de \'nunchuck\' waar de knoppen zitten om te kijken, herladen en springen. Na een tijdje spelen voelt dit erg krampachtig aan. Als je linkshandig bent, dan heb je pech bij deze modus aangezien de nunchuck links zit. Het verhaal van de arcade wordt in deze modus aangevuld zodat het plot een klein beetje verduidelijkt wordt. 14-jarigen schrijven blijkbaar beter dan 12-jarigen. Maar de modus mist een beetje het punt van de lightgun: spectaculaire actie op je beeld tonen zonder nonsens. Het lopen gaat erg langzaam en er gebeurt eigenlijk heel weinig. Het gebrek aan AI wordt pijnlijk duidelijk en het is ook nog eens te makkelijk. Als je even stil staat hervult je levensbalk weer, maar dit stilstaan haalt het tempo nog meer uit het spel. Een leuke poging om wat anders toe te voegen maar ze hadden het beter achterwege kunnen laten.
Als je klaar bent met deze twee modi heb je nog een hele zooi mini-games en crisis missies. Het zijn leuke toevoegingen waardoor je de game nog wel even kan blijven spelen, maar het is niet zo tof als de gewone arcade mode. De game had op zich wel een online mode kunnen gebruiken. Je hebt twee agenten in de single-player met beiden een iets verschillend pad, waarom dat niet online bruikbaar maken? Zelfs het matig uitgevoerde vrij rondlopen was bruikbaar geweest voor een multiplayer.
Als je deze review leest vind je lightgun games waarschijnlijk sowieso tof, en dan rest alleen de vraag: is deze game de 80 euro waard? Om de game tot zijn uiterste te benutten wil je eigenlijk een 2e lightgun hebben, dat kost ook weer aardig wat en ze zijn moeilijk los te vinden. Je kan je oude GunCons ook niet meer gebruiken. Als je twee lightguns hebt, wil je die natuurlijk ook zoveel mogelijk gebruiken. Maar aangezien de Wii een veel groter standaardpubliek heeft voor lightgun shooters is de kans groot dat veel lightgunshooters zich daarheen zullen verplaatsen. De PS2 had uiteindelijk ook maar een stuk of vijftien lightgungames. De game is vet maar totdat er meer games zijn die er gebruik van maken kan je je afvragen of het de 80 euro waard is.